지역공동체 구조와 뉴스프레임이 투표행위에 미치는 영향

The Interaction Effects between News Frames and Community Structure on Vote Choice

  • 발행 : 2001.11.30

초록

본 연구는 셀프 프리젠테이션 이론과 프레밍 효과론을 논리적 근거로 해서 지역공동체 구조의 특성과 뉴스프레밍 사이의 관계를 가설로 설정하고 있다. 따라서 뉴스 프레밍분석을 위해서 1994년 당시 미시간에서 발행되던 9개의 일간지를 내용 분석했으며, 지역공동체 구조와 관련해서는 1990년의 미시간 주의 인구조사 보고서 상에 나타나는 4개의 인구사회학적 변수(직업, 수입, 교육, 인종)와 한 개의 인구이동 변수를 이용해서, 각 카운티별로 이질성의 정도가 순위 매겨졌다. 마지막으로 종속변인인 투표행위 값으로는 각 카운티에 사는 유권자의 총수를 당시 미시간 주의 주지사이자 후보자였던 엥글러(Enlger)에 대한 투표자 수로 나누어서 나오는 백분율을 이용해서 엥글러 지지율을 얻었다. 이상의 데이터를 가지고 회귀분석을 시행, 다음과 같은 결과를 얻었다. 대새몰이형 프레임은 지역민의 인구사회학적 속성이 이질적인 지역보다는 동질적인 지역에서 보다 투표행위에 영향을 많이 미치며 이에 비해 사회 정체성 프레임은 지역민의 인구사회학적 속성이 이질적인 지역에서 보다 효과적이었다.

This study attempted to demonstrate the interaction effects between attitudinal frames of nine daily newspapers and community structure in the 1994s Michigan gubernatorial election. It was theoretically guided by framing research and the self-presentation theory of social-cognition perspective and empirically tested with archival data. For the purpose of this study, content analysis of nine statewide daily newspapers was employed in order to provide data on news framing. Data on voting rates for John Engler, winner of the 1994 Michigan Gubernatorial election, in each county of Michigan were used for vote choice while Michigan census data were used for constructing an Index of community structural differentiation. The results indicated that majority compliance frames were slightly more related with vote choice in homogeneous com-unities rather than were majority compliance frames in heterogeneous communities while social identification frames tended to have an influence on vote choice in heterogeneous communities more than did social identification frames in homogeneous communities.

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