Development of a Model of Grading System to improve the Capability of Applying Information of Teachers

교원정보활용능력 향상을 위한 급수제 모델 개발

  • Kim, Jeong-Rang (Dept. of computer science education, Kwangju national university of education) ;
  • Kim, Chul (Dept. of computer science education, Kwangju national university of education) ;
  • Park, Sun-Joo (Dept. of computer science education, Kwangju national university of education) ;
  • Ma, Dai-Sung (Dept. of computer science education, Kwangju national university of education)
  • 김정랑 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 김철 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 전산교육과)
  • Published : 2000.02.29

Abstract

All possible efforts have been done to adapt to the information-oriented society throughout the whole area of education. Especially, it is strongly demanded that teachers should effectively apply information communication and disposal to all the educational activities of instruction-learning, students management, school affairs, and administrative affairs. In this thesis, we chose as educational contents the information technology which is necessary in an educational site to increase the capability of applying information of teachers and developed remote training materials. In addition, we developed measurement instruments to evaluate the capability of applying information of teachers and gave grades to them. Grading System of the Capability of Applying Information of Teachers will be a standard of the capability of applying information.

정보사회를 맞이하여 교육정보화에 대한 많은 노력들이 기울여지고 있다. 특히 정보사회에서의 교원은 정보 통신 및 정보 처리 기술 등을 교수 학습활동, 학생관리, 학사 및 행정업무 등 제반 교육활동에 효과적으로 활용할 수 있는 정보활용능력에 대한 요구가 높아가고 있다. 본 논문에서는 교원들의 정보활용능력 향상을 위해 교육현장에서 꼭 필요한 정보기술분야를 교육내용으로 선정하여 원격연수자료를 개발하고, 교원들의 정보활용능력을 측정하기 위한 평가도구를 개발하여 급수를 부여하였다. 교원정보활용능력 급수제는 정보사회에 교원이 갖추어야할 정보활용능력에 대한 기준이 될 것이다.

Keywords