분산 가상 환경을 위한 네트워크 프로토콜의 설계

Design of Network Protocols for Distributed Virtual Environments

  • 고동일 (한국전자통신연구원 멀티미디어연구부) ;
  • 최양희 (서울대학교 컴퓨터공학과)
  • 발행 : 2000.03.15

초록

최근 폭발적으로 늘어난 인터넷의 사용으로 분산 가상 환경(Distributed Virtual Environments: DVE)에 대한 연구가 활발해지고 있다. 분산 가상 환경은 같은 응용을 사용하는 사용자들의 데이타를 실시간으로 공유하게 하는 공유 인터넷 응용 환경을 제공하는 것을 목적으로 한다. 더 많은 사용자가 동시에 하나의 세션에서 사용을 할수록 공유되는 데이타는 늘어나게 되고, 이에 따라 분산 가상 환경의 사용자의 만족도를 충족시킬 수 있는 서비스 품질을 유지하는 것은 매우 어려운 일이다. 기존의 분산가상 환경에 대한 연구들은 이를 응용 수준의 동기화와 데이타 전송의 문제로서 해결하려는 경우가 많았으며 이는 매우 각각의 응용에서 발생하는 개별적 문제에 대한 해결방법의 제시라는 제한적인 접근이었다. 이에 이 논문에서는 네트워크 중심적인 접근으로 대형 분산 가상 환경의 응용을 쉽게 개발 할 수 있는 새로운 구조로서 GAIA(Giga-objects Architecture for Internet Applications)라는 구조와 이에 따른 프로토콜을 제안하고 시뮬레이션으로 이의 유용성을 증명한다.

Recently, the explosive popularity of Internet gave birth to researches on Distributed Virtual Environments(DVE). They aim at providing a shared application data environment at realtime for users participating in the same application session across Internet. As more users join the session, and as more multimedia data are shared, because of network resource limitation, it is more difficult to maintain the quality of DVE, such as users' satisfaction level. Previous works mainly tried to solve the scalability, synchronization and data transport issues at the application level, with limited success. We suggest a new network centric solution, that consists of a novel network architecture and protocols upon which any large-scale DVE application can be easily developed. The performance of the proposed scheme, called GAIA, is verified by simulation.

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