The Design and Implementation of a Spread Sheet WBI for improving Teacher's Information Literacy

교원 정보소양능력 함양을 위한 스프레드시트 WBI 설계 및 구현

  • 김고일 (경남 토월초등학교) ;
  • 김명렬 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2000.09.12
  • Accepted : 2000.11.10
  • Published : 2000.11.30

Abstract

This study is to design and implement Excel 2000 WBI applying the Cognitive Apprentice Model. Excel 2000 is the most used Spread Sheet program and indispensable for increasing teachers' information literacy. The Cognitive Apprentice Model is one of Constructivism learning models. Constructivism is a new educational paradigm and mainly applied in education fields. This WBI is designed and implemented according to the Cognitive Apprentice Model and composed of practical contents according to Constructivism learning principle which insists learning is occurred in real situation. For more effective interaction the teacher(computer) guides the learners individually and uses a bulletin board, E-mail and chatting room.

본 논문은 새로운 교육사조로서 현재 교육 현장에 많이 시도되고 있는 구성주의의 학습 모델 중의 하나인 인지적 도제 모델을 적용하여 교사들의 정보화 소양을 높이는 데 꼭 필요한 스프레드시트 프로그램 중에서 가장 많이 사용되는 엑셀2000의 WBI를 설계하고 구현하였다. 인지적 도제 모델의 과정에 따라 학습과정을 설계하고 구성하였으며 학습은 상황에 기초하여 일어난다는 구성주의의 학습 원리에 따라 실무적인 내용을 택하고 가장 효과적인 사회적 상호작용을 위하여 교수-학습이 개별적으로 이루어지도록 하였고, 게시판이나 전자우편, 대화실 등을 통하여 교수자와 학습자 및 학습자 상호간의 상호작용이 원활히 되도록 설계하고 구현하였다.

Keywords