Design and Implementation of a Test Bank System Dynamically Adjusting to Students' Achievement Levels

수준별 개별학습을 지원하는 문제은행 시스템의 설계와 구현

  • 백소양 (이화여대 교육대학원 컴퓨터학) ;
  • 김명 (이화여대 컴퓨터학과)
  • Received : 2000.08.07
  • Accepted : 2000.10.24
  • Published : 2000.11.30

Abstract

We developed a test bank system which dynamically adjusts to students' achievement levels. In order to dynamically calculate the student's achievement level, our system uses the question-response theory which is usually adopted to CAT. The system proposes appropriate questions depending on the students' achievement levels so that they can do self-directed and individualized learning. The system consists of pre-test, main learning, and review stages. In the pre-test stage, the intellectual level of the student is examined to determine the starting point in the main stage. In the main learning stage, individualized learning is performed. Finally, a review session is added to re-examine the questions that the student gave wrong answers. The output from the learning process of the system is not the usual test scores but the level of the student's intellectual ability which is produced through the question-response theory. The intellectual ability level index objectively measures the degree of improvement of the student's learning ability.

본 연구에서는 학습자의 수준에 적합한 문제를 제공하는 문제은행 시스템을 설계하고 개발하였다. 이 시스템은 CAT 기법에 응용되는 문항반응 이론을 사용하여 현재까지의 학습결과를 바탕으로 학습자의 수준을 동적으로 계산하고, 이를 바탕으로 학습자의 수준에 가장 적절한 문제를 다음 문제로 제시하는 과정을 반복하면서 수준별 개별 학습을 지원한다. 이 시스템은 테스트 단계, 본 학습 단계와 복습 단계로 이루어진다. 테스트 단계에서는 학습자의 초기 수준을 가능한 한 정확하게 계산하여 본 학습의 수준을 정한다. 본 학습에서는 문항반응 이론에 의한 수준별 개별 학습이 이루어진다. 학습이 끝난 후, 틀린 문제를 복습하여 학습이 견고해지도록 하기 위해, 마지막으로 복습단계가 포함되어 있다. 학습결과로 제시되는 내용은 흔히 사용되는 접수가 아니라, 문항반응 이론에 의해 계산된 학습자의 능력을 절대 수치값으로 나타낸 것으로, 이를 통해 학습 능력의 향상 정도를 객관적으로 파악할 수 있도록 하였다.

Keywords