Design and Implementation of Creativity Improving System to Support Humanity Education

안성교육을 위한 창의성 계발 시스템의 설계 및 구현

  • 송태옥 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정상욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김태영 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2000.09.01
  • Accepted : 2000.10.25
  • Published : 2000.11.30

Abstract

Humanity education is very important and essential part of education from the viewpoint of education. Further, it is valuable to utilize the advantages of computer system for systematic humanity education. In this paper, we designed and implemented Creativity Improving System(CIS) for improving student's creativity as an integrated component of Humanity Education System (HES) which will be developed in the near future. CIS is easy to maintain, repair and extend itself, since it is implemented based on Object-Oriented Development Method (OODM). By using 3-dimensional graphic technology, the contents of 3D-world in space is realistically expressed for improving the interest and effect of learning in the part of the maze game.

교육의 본질적인 측면에서 볼 때, 인성교육은 아주 중요한 부분이므로 보다 체계적인 인성교육올 하기 위하여 컴퓨터 시스템의 장점을 활용하는 것은 가치 있는 일이라고 볼 수 있다. 본 논문에서는 인성교육시스템에 통합될 학습내용으로서 학습자의 창의성 계발을 목적으로 하는 창의성 계발 시스템(CIS; Creativity Improving System)을 설계 구현하였다. 창의성 계발 시스템은 객체지향개발기법을 이용하여 유지보수 및 확장이 쉽도록 제작되었으며, 학습효과와 관심을 높이기 위하여 미로게임의 경우 3D 기술을 활용하여 사실적으로 표현되었다.

Keywords