Abstract
In this study, the buying pattern of consumers in domestic e-business is analyzed by conjoint analysis. We showed the followings through online survey: the consumers prefer comprehensive distributing company to broker type company, the product of the well-known company to that of the specialized company in brand, credit to e-money for payment. Quick delivery and the convenience in exchanges and refunds are more preferable.
본 연구는 국내 전자상거래 연구에서 아직 시도되지 않은 분석방법인 컨조인트 분석(Conjoint Analysis)을 이용하여 전자상거래에서의 소비자 구매 패턴을 분석하였다. 전자상거래에서 소비자들은 종합중개형 쇼핑몰보다 종합유통업형 쇼핑몰을 선호하고 브랜드명이 있는 대기업 제품을 선호하였다. 또한 온라인 입금보다 신용카드 결제를 선호하며 즉시적 구매 만족을 위해 빠른 배달기간을, 그리고 소비자들은 제품의 하자가 발생하는 경우를 고려하여 교환 및 환불이 불가능한 경우보다 가능한 경우를 선호하였다.