A Study on the Activated Carbon Injection and Filtration Process for Removal of Chlorinated Organic Compound in the Incinerator Flue Gas

활성탄의 분무 여과에 의한 소각로 배가스 중의 유기 염소계 화합물의 제거 공정 연구

  • 주창업 (한성대학교 안전기술연구소) ;
  • 황재동 (삼성엔지니어링 기술연구소) ;
  • 이조영 (삼성엔지니어링 기술연구소) ;
  • 조철훈 (삼성엔지니어링 기술연구소) ;
  • 신병철 (삼성엔지니어링 기술연구소)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

Due to the toxicity of dioxin in the incinerator flue gas, it becomes a severe social problem. Activated carbon adsorption process is one of the methods for removing dioxin in the flue gas and was investigated its performance for removing hazardous organic compounds. Since dioxin is very hazardous material, 1,2-dichlorobenzene(o-DCB), one of the precursor material of dioxin, was used as adsorbate. The effects of air flow rate, pressure drop in the bag filter, operation temperature of bag filter, and kinds of adsorbents on the removal of o-DCB were measured and analysed. Experimental results showed that the operating temperature was recommended within the range of $140{\sim}170^{\circ}C$ considering the operating condition of incinerator. Also it was necessary to maintain the pressure drop of bag filter $120mmH_2O$ for enhancing the adsorption at the surface layer of activated carbon formed on the bag filter. The use of mixture of same amount of activated carbon and diatomite showed more than 90% removal of o-DCB and also reduced the consumption of activated carbon.

소각로 배가스 중의 유해물질중 다이옥신은 그 유해성이 알려지면서 심각한 사회문제로 대두되었다. 이러한 유해가스를 제거하기 위한 방법중의 하나인 활성탄의 분무 및 백필터의 여과 공정에 의한 유해물질 제거 효율을 조사하였다. 다이옥신은 그 독성이 강한 관계로 1,2-dichlorobenzene(o-DCB)을 전구물질로 사용하였으며, 공기 유량, 백필터 압력 손실, 백필터 운전온도, 활성탄 종류에 따른 o-DCB의 제거 효율을 조사하였다. 각 경우에 대한 실험 결과 소각로의 운전조건을 고려할 때 백필터에서의 운전온도 범위는 $140{\sim}170^{\circ}C$가 적합하며, 백필터에서의 압력손실은 백필터에 부착된 활성탄층에 의한 흡착성능을 고려할 때, $120mmH_2O$를 유지하는 것이 필요하였다. 활성탄과 규조토를 혼합하여 주입한 결과 활성탄과 동일량의 규조토를 투입할 시에는 90% 이상의 o-DCB를 제거할 수 있었고 또한 활성탄 투입량도 줄일 수 있었다.

Keywords