New Experimental Methods to Improve on the Understandings of Atmospheric Pressure for Middle School Students

중학생들의 대기압에 대한 개념을 향상시키기 위한 실험방법 개선안

  • Lee, Hyun-Sook (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim, Jae-Hwan (Department of Atmospheric Science, Pusan National University)
  • 이현숙 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 김재환 (부산대학교 대기과학과)
  • Published : 2000.12.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the types of concepts about atmospheric pressure of middle school students and to design a new method to improve students' understandings on atmospheric pressure. The second grade students of the middle school has been selected and examined their pre-concepts on atmospheric pressure through questionnaires and interviews. Two groups of students have been taught using the second grade science textbooks and experimental methods designed from this study, respectively. The results suggest that we need to develope various teaching methods that can improve alternative concept as well as experimental tools that can help students understand difficult scientific concepts. The reason is that once alternative concept is occupied, it is extremely difficult to fix it. In addition, the proposed experimental methods are effective in establishing the concept and understanding on atmospheric pressure.

본 연구는 중학교 교과서의 대기압 단원을 학습하였을 때 학생들의 개념유형이 어떻게 변하는지 조사하고, 대체개념을 개선해나갈 수 있는 실험방법을 모색하는데 목적이 있다. 중학교 2학년을 대상으로 ‘대기압’ 에 관한 사전 개념을 질문지와 면담을 통하여 조사하고 두 집단으로 나누어 6차 교육과정의 중학교 2학년 과학교과서 중 8종의 교과서에 나오는 대기압에 관한 실험을 모두 한 집단과 교과서 외의 제안실험을 한 집단으로 구분하여 2주 동안 실시하였다. 두 집단간의 수업방식은 차별화하지 않았고 실험소재만 다르게 하였으며, 기압단원 학습 일주일 후 동일한 질문지를 사용하여 개념변화를 알아보았다. 결론적으로 학생들의 기압에 대한 대체개념이 학습 후에도 쉽게 변화되지 않았지만, 제안실험을 한 집단이 기압에 대한 개념형성이 효과적으로 나타난 점으로 보아 대체개념을 개선시킬 수 있는 다양한 학습방법과 과학적 개념획득을 위한 실험손재가 지속적으로 연구되어져야 할 필요성이 있다.

Keywords

References

  1. 한국지구과학학회지 v.14 no.2 대기압 개념에 대한 수업전후의 이해변화 국동식
  2. 과학교육론 권재술;김범기;우종옥;정완호;정진우;최병순
  3. 부산대학교 박사논문 ARCS전략을 적용한 구성주의적 수업이 과학개념획득과 동기유발에 미치는 효과 박수경
  4. 경북대학교 석사학위논문 과학사적 수업을 통한 대기압 오개념 개선 이일동
  5. 한국교원대학교 석사학위논문 중학생의 대기와 물의 순환 개념변화에 대한 협동학습의 효과 전선례
  6. Journal of Research in Science Teaching v.32 Peer collaboration and concept development learning about photosynthesis Lump, A.T.;Staver, J.R.
  7. European Journal of Science Education v.1 no.2 Spontaneous reasoning in elementary dynamics Viennot, L.