Design and Implementation of MUG(Multi-User Graphic) Game for Elementary Students

MUG(Mutil-User Graphic)게임의 설계 및 구현 - 초등학생을 위한 -

  • 안미리 (한양대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이정애 (한양대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

Leading educational paradigm based on Constructivism drives for many changes in the field of education. It causes the shift from instructor-based to learner-based learning, and cooperative teaming amongst the learners. Multi User Game (MUG) which is a network-based cooperative game is popular among many college students. MUG is known to provide positive and creative activities encouraging learners to participate, reform and produce new knowledge and skills. Thus, it has potential as an effective learning tool. In this study, however, we have designed a prototype of Cooperative MUG Game for elementary students to learn within networked environment to play while learning new knowledge and skills. The elementary students will interact with the other students through chatting while playing MUG.

교육패러다임의 변화를 이끌어 온 구성주의는 교육현장에 많은 변화를 가져왔으며, 정보 통신 기술을 대표하는 웹의 발달은 전통적인 방식의 교육에서 시간과 장소의 구애를 받지 않고 언제 어느 곳에서든 학습이 가능하며 교사와 학습자의 경계까지도 희미해져 가는 형태로 교육을 변화시키고 있다. 이러한 변화에 따라 교수 학습의 질과 그 효과를 향상시키기 위한 새로운 교수 학습방법 도입의 필요성과 그에 맞는 방법이 연구되고 활용되어야 한다. 이 중에서도 네트워크의 특성에 적합한 교수 학습 방법인 협동학습은 학습자가 학습과정에 적극적으로 참여하여 필요로 하는 지식을 재조직하고 창출하는 적극적이고 창의적인 학습이다. 우리 나라에서도 네트워크 상에서 협동학습을 할 수 있는 코스웨어를 개발하였고 또 계속해서 개발 중에 있으나 초등학생을 위한 협동학습 코스웨어는 주로 대화방 혹은 토론방의 형태에서 벗어나지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 초등학생들이 네트워크 환경에서 협동학습이 활발하고 흥미롭게 진행될 수 있도록 협동학습용 머그게임을 설계 구현하였다. 채팅을 기본으로 하는 머그게임은 학습자간 활발한 상호작용을 이끌 수 있다.

Keywords