A Study of High School Students' Philosophical Views on Science

고등학생의 과학철학적 관점에 대한 연구

  • Published : 2000.03.30

Abstract

This study was to investigate high school students' philosophical views on science and positions of constructivists; Popper, Lakatos, Toulmin, and Kuhn. The results of this study were as follows: First, most students had the eclectic position(69%): similar percentages in sex(male 67%, female 75%), stream(liberal art 72%, science 74%), and of having experience on reading books or magazines related to the philosophy of science(ever 78%, never 64%). Second, in analysis of ANDVA of science philosphical perspectives by experience of reading books, magazines, and matters related to the philosophy of science, significant difference was revealed(p<.01). Students who had ever heard of or read about the philosophy of science were tend to have Empiricism. Third, ANDVA analysis of constructivist philosphical perspectives showed that male students were nearer to Kuhn's position than female(p<.05) and students in science stream were closer to Popper than in liberal art(p<.05). And male students in science party showed a great tendency to consent Popper's perspective(p<.01). This result seems to suggest that male students tended to think social aspects more deeply than female and held Kuhn's position.

본 연구에서는 고등학생들의 과학철학적 관점이 어떤 철학(경험주의, 합리주의, 구성주의)에 근접해 있는지와 어느 구성주의 철학자(포퍼, 쿤, 라카토스, 툴민)의 관점에 근접해 있는지를 알아보았다. 또한 정량적 방법을 통해서 성별, 문 이과별, 과학철학에 대하여 접해본 경험여부에 따라 유의미한 차이가 있는지 분석하였다. 연구 결과, 학생들은 전체적으로 특정한 철학적 관점에 치우쳐 있지 않았으나 과학철학을 접해 본 경험이 있는 학생들이 경험주의 관점을 가지고 있었다. 또한 구성주의 철학자적 관점에 있어서는 남학생들이 쿤의 관점에, 이과 학생들이 포퍼의 관점에 근접해 있는 것으로 나타났다. 학생들의 과학철학적 관점은 본 연구의 정량적인 방법 외에 정성적인 방법으로 차후의 연구가 요구된다.

Keywords