중학교 과학수업에서 형성평가의 실제 - 구성주의적 관점에서의 형성평가를 중심으로 -

The Characteristics of Formative Assessments Practiced in Middle School Science Teaching from a Constructivist Perspective

  • 발행 : 2000.09.30

초록

본 연구의 목적은 실제 과학수업에서 형성평가가 어떻게 이루어지고 있는지를 파악하는 것이었다. 이를 위하여 중학교 과학수업을 관찰, 녹화하였으며, 교사와 학생을 대상으로 면담을 실시하였다. 수업 중 형성평가가 실제로 어떻게 이루어지는가를 관찰한 결과, 형성평가는 계획된 형성평가, 상호작용 형성평가, 계획된 형성평가에서 상호작용 형성평가로의 전환으로 구분되었다. 교사들은 형성평가를 통하여 개인적 발달, 사회적 발달, 과학적 발달을 평가하였으며, 과학적 발달은 내용평가, 과정평가, 상황평가로 구분되었다. 수업 중 이루어지는 대부분의 평가는 과학적 발달평가였으며, 그 중에서도 내용평가에 치중되어 이루어졌다. 형성평가가 이루어지는 과정은 정보얻기, 판단하기, 피드백하기로 구분되었고, 이 세 과정은 서로 밀접하게 관련되며 순환적으로 이루어졌다. 또한 교사의 질문유형과 피드백의 유형은 교사와 학생의 수업 중 상호작용 정도에 영향을 미쳤다. 위의 결과는 과학 수업에서 형성평가가 학생들의 다양한 측면을 평가할 수 있어야 하며, 상호작용이 보다 활발히 일어날 수 있도록 정보를 얻는 방법, 피드백을 하는 방법 등에 있어서 보다 많은 연구와 전략의 개발이 필요함을 시사해준다.

The purpose of this study was to investigate the characteristics of formative assessments practiced in middle school science teaching from a constructivist perspective. In order to examine the practices of formative assessments in science teaching, 7 science classes were observed and video-taped for each of 2 instructions. We also interviewed the teachers and 3 students per each class with semi-structured questions. The findings indicated that 3 types of formative assessments were generally used in science teaching; planned, interactive, and transitional from planned to interactive. Teachers tended to assess students' personal, social, and scientific developments through formative assessments. The assessment of scientific development was the most frequent pattern and was classified into the assessments of content, process, and context. However, formative assessments concerning content covered in class were dominant. The processes of formative assessments consisted of three interdependent stages; getting informations from students, judging their responses, and giving feedbacks to them. The types of questions and feedbacks used were also influenced by the extent of interactions between the teachers and the students.

키워드