Journal of The Korean Association For Science Education (한국과학교육학회지)
- Volume 20 Issue 4
- /
- Pages.634-641
- /
- 2000
- /
- 1226-5187(pISSN)
- /
- 2288-8489(eISSN)
A Comparison of Cognitive Conflict and Conceptual Change by Age and Gender
성과 나이에 따른 인지 갈등 유발 및 개념 변화의 비교
- Noh, Tae-Hee (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
- Lim, Hee-Yeon (Department of Chemistry Education, Seoul National University) ;
- Kang, Suk-Jin (Center for Educational Research, Seoul National University)
- Published : 2000.12.30
Abstract
The degree of cognitive conflict, conceptual change, and the retention of conception in studying 'the cause of rising water at burning a candle in a bottle' with anomalous data were compared by age and gender. According to 'change of belief in initial theory', 7 types of responses to anomalous data were ordered by 4 levels. In comparing the results by age, producing cognitive conflict by anomalous data, conceptual change, and the retention of conception were found to be more effective for older students than younger students. However, the degree of cognitive conflict was not significantly correlated with the conception and retention tests scores. The results of Mann-Whitney U test revealed that there were no significant differences by gender in the degree of cognitive conflict, conceptual change, and the retention of conception.
본 연구에서는 변칙 사례를 통하여 '밀폐된 용기속에서 양초 연소 후 수면이 상승하는 원인'을 학습하는 과정에서, 인지 갈등 유발과 개념의 변화 및 파지 정도를 학생들의 성과 나이에 따라 비교하였다. 변칙 사례에 대한 7가지 반응 유형을 '초기 이론에 대한 신념 변화'에 따라 4단계로 서열화하였다. 나이에 따른 차이를 비교한 결과, 나이가 많은 학생들은 어린 학생들에 비해 인지 갈등 유발과 개념의 변화 및 파지가 효과적이었다. 그러나 인지 갈등 유발 정도와 개념의 변화 및 파지 사이에는 상관이 유의미하지 않았다. Mann-Whitney U 검증 결과, 인지 갈등유발과 개념의 변화 및 파지에 있어서 성에 따른 차이는 발견되지 않았다.