역사 발생적 원리와 구성주의

  • Published : 2000.06.01

Abstract

In this paper we analyzed the histo-genetic principle and constructivism on the mathematics education. This study is tried to suggest teacher's a role in mathematics learning and to find out the teacher's mathematical beliefs on the mathematics education be based on the histo-genetic principle and constructivism.

Keywords

References

  1. 수학교육학개론 김웅태;박한식;우정호
  2. J. Historia Mathematica v.10 no.2 수학사에서 수학의 패러다임 형성과 수학교육관 김종명
  3. Proceedings of Math Education, The 18th National Meeting of Math. Education v.3 수학교육과 교사의 수학관 남승인
  4. 한국수학교육학회지 시리즈 C:<초등수학교육> v.2 no.1 교사의 數學觀과 구성주의 남승인
  5. 대한수학교육학회 논문집 v.VII no.2 역사 발생적 원리에 따른 로그단원의 지도에 관한 연구 민세영
  6. 서울대학교 대학원 석사논문 수학교육의 철학적 기초에 대하여 박문환
  7. Math Festival Proceeding v.1 수학 교수 · 학습의 구성주의적 전개 박영배
  8. 교육공학 연구 v.12 no.2 학교교육에 있어서 구성주의 교수원리의 실현 매체로서 인터넷 고찰 박인우
  9. 대한수학교육학회 논문집 v.VII no.2 급진적 · 사회적 구성주의와 포스트 모더니즘 유연주;임재훈
  10. Math Festival Proceeding v.1 플라톤주의, 듀이주의, 구성주의 수학교육철학 임재훈
  11. 학교 수학의 교육적 기초 우정호
  12. 대한수학교육학회 논문집 v.VII no.1 수리철학의 변화와 수학교육에의 시사점 정영옥
  13. 수학의 역사 Cajori;정지호(역)
  14. 수학사 Eves;이우영(역);신항균(역)
  15. PME-XI What Constructivism Might Be in Mathematics Education J. Kilpatrick