Journal of the Korea Society of Computer and Information (한국컴퓨터정보학회논문지)
- Volume 5 Issue 4
- /
- Pages.7-12
- /
- 2000
- /
- 1598-849X(pISSN)
- /
- 2383-9945(eISSN)
The Design and Implementation of a Multimedia Title : A Model for Studying ′Creatures and Environment′ in the Curriculum of Nature for Elementary Schools
초등학교 자연과 ‘생물과 환경’ 학습을 위한 멀티미디어 타이틀의 설계 및 구현
Abstract
This paper is an attempt to design and implement a multimedia title for the lesson of' Creatu Environment' which appears in the textbook of the second semester for the fourth graders. The title make the most use do multimedia features so that students my be able to reach the best result of activities. The title adopts the Cocktail program developed by Hite-Media Co. It is designed to resolve that are associated with sequential and letter-centered simplicity. As a result, students can interact on the other and the amount of their lessons. The title can effectively combines visual and aural (i. e. information to bring in motivations and participations in learning activities. This title is believed to help students to solve many classroom questions and to try individual learning. Finally, it is hoped that the title helps students to understand the ultimate go subject. 'Environment does affect the life of plants'.
본 논문은 4학년 2학기에 나오는 ‘생물과 환경’ 단원을 위한 멀티미디어 타이틀을 설계하고 구현하기 위한 시도이다. 멀티미디어 타이틀은 학생들이 학습 활동 후 좋은 결과에 도달할 수 있도록 하기 위하여 멀티미디어 특성을 극대화하였다. 본 멀티미디어 타이틀은 Hite-Media사의 Cocktail 프로그램을 채택하였으며 순차적이고 문자 중심적인 단순성과 관계된 문제점을 해결할 수 있도록 설계되었다. 그 결과로 학생들은 상호적으로 수업의 양과 순서를 결정할 수 있고 학습활동에서 동기유발과 학습참여를 불러일으킬 수 있는 청각적이고 시각적인 정보를 효과적으로 결합할 수 있다. 본 타이틀은 학생들이 수업 중에 발생되는 많은 문제를 해결하고 개별 학습을 할 수 있도록 하며 결국 학습자가 자연과의 궁극적인 목표인 ‘환경이 식물의 생활에 영향을 미치고 있다’를 이해하는데 도움이 될 것이다.
Keywords