Implementation of Background Scene in the Virtual Reality Ship Simulator

가상현실 선박 시뮬레이터의 배경 구현

  • 임정빈 (국립목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2000.01.01

Abstract

The paper describes creation methods of background scenes to implement realistic virtual environments in the VRSS (Virtual Reality Ship Simulator). VRSS is next-generation system constructed with virtual tools in a virtual space. Thus, it could have many benefits compared to conventional ship simulators composed with heavy bridge mock-up system and wide visual presentations. In this work, we developed effective 3D object modeling techniques, and constructed virtual harbor scene by using 3D-Webmaster authoring tool. The virtual harbor was built with object-oriented 3D objects modeled to interact with user's action. With the immersion-type VR system, we created virtual harbor environments in a virtual space, and discussed on the naturalness of the scene with test results of SDMPA (Semantic Differential Method for Psychophysical Assessment) by 10 subjects. As the results of subject assessment, all of the participants could felt natural-like harbor. Therefore, we found that the proposed creation methods and procedures of background scene are enabling to fit to the full mission VRSS construction.

Keywords

References

  1. 해양안전학회 학술발표회논문집 인공 현실 기술을 응용한 선박조종 시뮬레이터 구현에 관한 기초 연구 임정빈;이상집
  2. 해양안전학회 춘계학술발표회 논문집 가상현실 선박 시뮬레이터의 시스템 설계 임정빈;김현종
  3. Technical Manual for Raytheon PATHFIDER/ST ECDIS C20 Rytheon Marine Company
  4. Technical Manual for TRANSAS MARINE SIMULATOR SYSTEMS Transas Marine Company
  5. 국방과학 기술조사서 2권 제9절 항공기 시뮬레이터 국방과학 연구소
  6. The Marvels of Virtual Reality Gene Bylinsky
  7. Computer Graphics v.26 no.2 Merging Virtual Objects with the Real World: Seeing Ultrasound Imaginary within the Patient Michael Bajura;Henry Fuchs;Ryutarou Ohbuchi
  8. Virtual Reality gets Real Tony Reveaux
  9. R&D Magazine REALITY From Toys to Research Tools Tim Studt
  10. Computer Graphics v.23 no.3 Computer Graphics Visualization For Acoustic Simulation Adam Sttetner;Donald P. Greenberg
  11. Computer Graphics v.26 no.2 High Resolution Virtual Reality Michael Deering
  12. 정보처리학회지 v.5 no.1 가상현실시스템을 위한 HCI의 현황과 발전 방향 박찬종;김동현
  13. Proceeding of KIN-CIN Joint Symposium '99 Virtual Reality to Implement Next Generation Ship Simulator Yim Jeong-Bin
  14. 한국항해학회지 v.22 no.3 가상현실 선박 조종 시뮬레이터 구현을 위한 3차원 음장 생성(Ⅰ):머리전 달함수 모델링 임정빈
  15. 한국항해학회지 v.22 no.3 가상현실 선박 조종 시뮬레이터 구현을 위한 3차원 음장 생성(Ⅱ): 음장제어 임정빈
  16. 한국항해학회지(투고예중) 단일 사용자용 몰입형 가상현실 선박 시물레이터 시스템 개발 임정빈
  17. User's Guide for 3D Webmaster Superscapte Inc.
  18. 현대해사영어(Ⅰ) 이종인
  19. 기전연구서 해상기상 이론과 실무 조학현
  20. '99 해양산업연구소 추계학술세미나 발표논문집 v.4 no.2 가상현실 해양관광 시스템 임정빈
  21. 머리전달함수 모델링에 의한 3차원 음장 재생에 관한 연구, 박사학위논문 임정빈