A Theoretical Framework for the Study of the Affecting Factors on the Internet Technology Adoption at U.S Banks

미국은행의 인터넷 기술 도입요인 분석을 위한 이론적인 틀에 관한 연구

  • Published : 2000.09.01

Abstract

While most of the previous information technology adoption and diffusion researches focus the critical factors not on the organizational perspective but on the individual perspective based on the various reasons such as informational characteristics. This paper will try to analysis the adoption and diffusion factors of the Internet related technologies based on the organizational perspective. Nowadays, in especially, the evolving and fast diffusing Internet related technologies and the flourishing e-commerce applications pressure retail banks that prepare the new types of online payment systems to maintain their existing and new customer relationship and compete with their potential competitors in the coming market environments. In addition, while most previous researches only focus on the adoption of new information technologies, this paper not only analysis the adoption of innovational technology but also analysis the diffusion process in an organization, which encourage practitioners and researchers to reveal more detail and practical analysis of the innovational technology adoption and diffusion process in ann organizational setting. Based on the previous researches, there are several factor-category will be selected for this research: 1) organizational factor, 2) within banking industry factor, 3) non-banking industry factor, 4) customer acceptance factor, 5) government factor, and 6) the functionality of e-commerce systems factor. Finally, in this study, we assumed that the more sophisticated e-commerce adopting banks provide the more broad range of banking services in general. Thus, we develop the extended integrated technology diffusion model to provide empirical evidences to distinguish between adopters and non-adopters and explain the diffusion levels of e-commerce using the level of services provided via Internet to the customer in retail bank industry.

지금까지 대부분의 정보시스템 도입과 활용에 따른 선행 연구들이 정보시스템의 특성 혹은 기타 이유 등으로 조직에서 시스템을 도입함에도 불구하고 개인적인 관점에서의 성공요인을 분석하던 것을 지양하고 조직의 관점에서 정보통신기술 특히 인터넷과 관련된 기술의 도입에 영향을 미치는 제반 요인에 대한 분석을 시도하고자 한다. 특히 날로 확산되어 가는 인터넷 관련 기술과 이를 활용한 전자상거래의 활성화에 따른 온라인 결재시스템의 변화는 은행으로 하여금 필연적으로 이 같은 혁신기술을 도입하여 활용하도록 만드는 역할을 수행하고 있다. 이와 함께 대부분의 선행 연구들이 정보시스템의 도입 여부에 중점을 두고 있는데 반해 본 연구는 새로운 혁신 기술의 도입과 해당 기술의 조직 내에서의 확산(혹은 전파)과정에 대한 분석을 추가함으로써 보다 실질적인 정보통신기술의 도입 및 확산에 따른 분석이 가능하도록 시도하였다. 은행에 있어 전자상거래 도입 및 확산과 관련된 요인으로는 선행 연구를 바탕으로 조사한 결과 조직 내부요인, 금융산업 내부요인, 비 금융산업의 환경요인, 고객의 전자상거래에 대한 인식요인, 정부의 규제 및 지원요인과 웹의 기능적인 요인으로 크게 대별할 수 있다. 끝으로 본 연구의 통계적인 분석을 위한 종속변수로는 은행에 있어 전자상거래의 도입 및 확산 과정에 대한 단계로 정의하였으나 은행에서 인터넷 기술을 활용하여 온라인 상으로 보다 다양한 금융서비스를 제공하는 은행이 전자상거래의 확산이 보다 심화되었다는 전제아래 인터넷을 활용하여 제공 가능한 금융서비스를 다섯 가지의 단계로 구분한 뒤, 이를 중심의 은행의 전자상거래 도입 및 확산 과정에 대한 단계별 분석을 하고자 한다.

Keywords