탄소/탄소 브레이크 디스크의 기계적 강도 시험에 관한 연구

Mechanical Strength Experiment of Carbon/Carbon Composite for Aircraft Brake Disk

  • 유재석 (한국과학기술원 기계공학과) ;
  • 오세희 (한국과학기술원 기계공학과) ;
  • 김천곤 (한국과학기술원 기계공학과) ;
  • 홍창선 (한국과학기술원 기계공학과) ;
  • 윤병일 (국방과학연구소) ;
  • 김광수 (한국항공우주산업)
  • 발행 : 2000.12.01

초록

실제 구동 시 가장 취약한 부분인 탄소/탄소 브레이크 로터 디스크에 대해 강도실험을 수행하였다. 이 실험을 위해 탄소/탄소 브레이크 디스크 정적 강도 실험을 할 수 있는 시험 치구를 상용 유한요소 프로그램인 NISA를 이용하여 설계 제작하였다. 실제 동역학적인 구동 상태를 정역학적으로 묘사하기 위해 브레이크 디스크의 마찰면을 고정시킨 후 실제의 하중방향과 동일한 방향으로 하중을 로터 슬롯에 가하여 브레이크 디스크의 강도를 측정하였다. 또한 파손시 나타나는 파손 메카니즘은 키와 로터슬롯의 접촉부위에서부터 시작되는 모재 파손에 이은 층간 분리가 나타났고, 하중이 더욱 증가하자 로터슬롯의 노치 부분에서 최종파손으로 이어졌다.

The strength test was done for the Carbon/Carbon rotor disk which is the critical part of a carbon/carbon brake system in an operating time. The loading fixture was designed for the static strength test of a single carbon/carbon brake disk using finite element analysis. To simulate the real dynamic system in a static condition, the friction surface of the rotor disk was fixed and static load was applied to the rotor slot in the circumferential direction. The described failure mechanism of the brake disk can be described as matrix cracking occurred first at the contact surface of the rotor slot, subsequent delamination from the cracked contact surface, and the final fracture at the notch of the rotor.

키워드

참고문헌

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