Static Aeroelastic Optimization of a Composite Wing Using Genetic Algorithm

유전자 알고리즘을 이용한 복합재료 날개의 정적 공탄성 최적화

  • 김동현 (한국과학기술원 기계공학과(항공우주공학전공)) ;
  • 이인 (한국과학기술원 기계공학과(항공우주공학전공))
  • Published : 2000.04.01

Abstract

Today, the use of composite materials become an essential part in the design and manufacturing process of the flight vehicles to reduce the structural weight. Since the structural properties can be varied largely due to the stacking sequence of ply angles, it is very important problem to determine the optimized ply angles under a design objective. Thus, in this study, the analysis of static aeroelastic optimization of a composite wing has been performed. An analytical system to calculate and optimize tile aero-structural equilibrium position has been developed and incorporated with the genetic algorithm. The effects of stacking sequence on the structural deformation and aerodynamic distribution have been studied and calculated with the condition of minimum structural deformation for a swept-back composite wing. For the set of practical stacking angles, the design results to maximize the performance of static aeroelasticity are also presented.

오늘날 항공기의 경량화를 위해 복합재료를 사용하는 것은 필수적인 설계 및 제작 요건이 되고 있다. 복합재료로 제작된 날개는 적층각에 따라 구조적 특성이 심하게 변화될 수 있기 때문에 설계시 최적의 적층각을 결정하는 것이 매우 중요한 문제이다. 따라서, 본 연구에서는 복합재료 날개의 적층각에 대한 정적 공탄성 최적화 연구를 수행하였다. 이를 위해 공력하중에 대한 복합재료 날개의 구조 평형상태를 구할 수 있는 정적 공탄성(하중재분포) 해석시스템을 개발하였으며, 유전자 알고리즘을 활용한 최적화 프로그램이 통합 개발되었다. 후퇴각이 있는 복합재료날개에 대하여 적층각 변화가 정적 공탄성 변형에 미치는 영향을 고찰하였으며, 구조 변형이 최소가 되는 경우의 최적 적층각 조건을 구하였다. 이를 토대로 실제 제작에 실용적인 적층각 조합에 대하여 정적 공탄성 특성을 최대화 할 수 있는 최적 적층각 조건이 제시되었다.

Keywords

References

  1. Aeroelasticity Bisplinghoff, R.L.;Ashely H;Halfman, R.L.
  2. Journal of Aircraft v.17 Divergence of Forward Swept Composite Wings Weisshaar, T.A.
  3. Journal of Aircraft v.18 Wind Tunnel Demonstration of Aeroelastic Tailing Applied to Forward Swept Wings Sherrer, V.C.;Hertz, T.J.;Shirk, M.H.
  4. Journal of Aircraft v.21 Aeroelasticitic Flutter and Divergence of Stiffness Coupled, Graphite/Epoxy Cantilevered Plates Hollowell, S.J.;Duhunji, J.
  5. Journal of Aircraft v.22 Flutter and Sivergence Aeroelastic Characterics for Composite Forward Swept Cantilevered Wing Lottai, I
  6. Journal of Aircraft v.28 no.2 Analytical Studies on Static Aeroelastic Behaviors of Forward-Swept Composite Wing Structures Librescu, L;Thangjitham, S.
  7. 한국항공우주학회지 v.21 no.2 복합재료 평판 날개의 정적 공탄성 특성에 관한 실험적 연구 양성모;이인
  8. Journal of Aircraft v.31 no.6 Static Aeroelastic Characteristics of a Composite Wing Lee, I.;Kim, S.H.;Miura, H.
  9. Journal of Aircraft v.24 no.4 Measured Unsteady Transonic Aerodymanic Characteristics of an Elastic Supercritical Wing Seidel, D.A.;Sandford, M.C.;Eckstrom, V.
  10. Journal of Aircraft v.32 no.1 Application of Navier-Stokes Aeroelastic Methods to Improve Fighter Wing Manuever Performance Schuster, D.M.
  11. AIAA Journal v.33 no.6 Convergene Acceleration of a Navier-Stokes Solver for Efficient Static Aeroelastic Computations Obayashi, S.;Guruswany G.P.
  12. AIAA-96-4011-CP Aeroelastic Analysis of Modern Complex Wings Kapania, R.K.;Bhadwaj, M.K.;Reichenbach E.;Guruswamy, G.P.
  13. AIAA 97-2243, 15th Applied Aerodynamic Conference Static Aeroelastic Analysis of Transonic Wind Tunnel Models Using Finite Element Methods Hooker, J.R.;Burner, A.W.
  14. 추계학술대회 초록집 항공기 날개의 천음속 정적 공탄성 해석 김동현;이인
  15. From Wing Theory to Panel Methods Low-Speed Aerodynamics Katz, J.;Plotkin, A.
  16. Mechanics of Laminated Composite Plates Reddy, J.N.
  17. Finite Element Meothd(2nd Ed.) Reddy, J.N.
  18. Journal of Aircraft v.9 no.2 Interpolation Using Surface Splines Harder, R.L.;Desmarais, R.N.
  19. Optimization and Machine Learning Genetic Algorithm in Search Goldberg, D.E.
  20. 항공우주공학과 석사학위논문 유전자 알고리즘을 이용한 압축하중을 받는 보강된 복합적층판의 최적 설계 강지호
  21. 기계공학과 박사학위논문 유전자 알고리즘을 이용한 전체/다목적 최적화 알고리즘의 개발 이준배
  22. 한국항공우주학회지 v.26 no.2 미소교란 방정식을 이용한 천음속 유동장 해석 김동현;지선구;이인;권장혁
  23. Journal of Aircraft v.37 no.1 Transonic and Low-Supersonic Aerodynamic Analysis of a Wing with Underpylon/Store Kim, D.H.;Lee, I.