한국 남해안의 1900년경 어선의 선형에 관한 연구

A Study on the Hull Form of Fishing Boats around 1900 in South Coast of Korea

  • 발행 : 2000.08.01

초록

199년경 한국 남해안 어선의 특징은 독창적이고 견고하여 한반도 주변의 해양조건에 적합하고 우리 선조들의 훌륭한 조선기술을 확인할 수 있었으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. (1) 본 연구에 사용한 시험대상 어선은 고대 어선에 비하여 비교적 세형으로서 1900년경의 선형이 개량되었음을 알 수 있었다. (2) 용골은 각형단면인 방형용골(bar keel)로 되어 있으며, 선수부는 방형선수재의 구조로서 예리한 pointed stem을 이루고 있다. (3) 외판은 턱붙이 클링커 이음방법으로 접합되어 있었다. (4) 권형망어선의 L/B, L/D, B/D의 값이 자망어선의 값에 비하여 크게 나타났다. (5) 복원성은 두 선박이 양호한 편이며 권형망어선이 자망어선에 비해서 더 우수한 것으로 나타났다.

It was investigated and analized on the construction and hull form for the ordinary fishing boat of south coast in Korea, and then analogized on the shipbuilding technology of fishing boat and fishing type around 1900 by B-spline form parameter method. The results obtained can be summarize as follows : (1) It was known that the boats used in this study have more narrow hull form than that of ancient fishing boats and their hull form was improved around 1900. (2) Keel was composed of bar keel with angle cross section. The stem corner have a material of bar stem and makes a sharp pointed stem. (3) Shell plate was jointed by the rabbetted clinker joint method. (4) It was investigated that anchovy drag net fishing boat has high L/B, L/D, B/D value as compared with drift gill net fishing boat. (5) Two boats have a good stability and particularly anchovy drag net fishing boat have a better stability value in comparison to the drift gill net fishing boat.

키워드

참고문헌

  1. 한국의 배 김재근
  2. 우리배의 역사 김재근
  3. 문화사대계Ⅲ 한국어업기술사 박구병
  4. 우리배의 역사 김재근
  5. 기본 선박 계산 김진안
  6. Korean Boats and Ships Horaceh, Underwood
  7. 朝鮮水産開發史 吉田敬市