인쇄매체 광고의 주의력 제고를 위한 레이아웃에 관한 연구

A Study on Layout aimed at Promoting Attention in Print Media

  • 박광래 (우송정보대학 정보디자인계열)
  • 발행 : 2000.08.01

초록

광고(advertising)에 있어서 광고의 목적을 달성하기 위해서는 우선 소비자로부터 광고에 대한 주의(attention)를 이끌어 내야하고 다음으로는 광고에 대한 이해(comprehension)와 승복(yielding) 그리고 파지(retention)와 같은 정보처리 과정이 이루어져야 한다. 그러나 요즘의 매체환경은 경쟁사 광고들이 나날이 증가하고 있을 뿐만 아니라 신문의 경우 광고 규격(size)의 대형화와 발행 면수(page)의 증가와 더불어 칼라광고가 보편화되어 있고, 잡지의 경우 실질적인 잡지의 편집내용 보다도 광고가 더 많아 광고의 주의를 끌기 위한 방법으로서의 가치를 잃어가고 있다. 이러한 소비자가 처해 있는 커뮤니케이션(communication) 환경에서는 소비자에게 독특하게 지각할 수 있는 광고만이 광고의 목적을 달성할 수 있다고 본다. 따라서 본 연구에서는 소비자기억에 관련이 있는 시각화 (visualization)과정 중 레이아웃(layout)에 대한 디자인원리 (design principles)와 레이아웃 형태(format)에 대한 사례분석과 문헌연구를 통해 인쇄매체 광고의 주의력(attention) 제고 방안을 논하고자 한다.

To achieve the advertising objectives, we must first draw out consumer's advertisingto advertising, and then realize the data processing course from comprehension to the retention of the advertising contents. In current media environment, however, the value of advertising as the method of attracting consumer's attention is declining due to the current situation of newspaper and magazine advertising as follows. As for newspapers, competitive messages are increasing on a continuous basis; the size of advertising section and the number of newspaper pages has been increased along with the popularization of color advertising. As for magazines, more pages are allocated for advertising rather than for the actual contents. In such communication environment, it is believed that only the advertising capable of uniquely appealing to consumers can achieve the purpose of advertising. Hence, this research attempts to discuss the effective ways of promoting attention in print media through the case studies covering the design principles relating to layout and the layout format, among the visualization processes related to the consumers'memory.

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