창조적 아이디어 계발을 위한 훈련 프로그램 연구 -디자인 전공 학생을 대상으로-

A Study of Training Program Development for Creative Idea

  • 강덕구 (광주대학교 예술대학 디자인학부) ;
  • 정병로 (신라대학교 공과대학 제품디자인학과)
  • 발행 : 2000.08.01

초록

본 연구는 도형적 창의성을 요하는 디자인 전공 학생을 대상으로 창조적 아이디어를 어떻게 계발, 향상시킬 수 있는가에 대한 연구문제를 가지고 이에 대한 적절한 훈련프로그램을 개발하고, 대상 학습집단에 투입하여 훈련 전, 후의 효과를 밝힘으로서 훈련 프로그램의 정형을 제시하고자 하는데 연구의 목적 이 있다. 연구의 대상은 4년제 대학교 2개교와 2년제 대학 3개교에 각각 2개 반을 선정하였으며, 총 352명을 대상으로 하였다. 연구의 영역은 실증적 연구로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 훈련을 수행하며, 연구의 결과를 검증하기 위하여 표준화된 창의력 검사지를 사용하였다. 연구의 방향으로 가설을 설정하고 이를 검증하는 방식으로 연구를 진행하고, 가설은 훈련의 효과, 학제간의 차이, 창의력에 미치는 효과로 하였다. 연구결과에서, 훈련의 효과가 있는 것으로 나타났고, 학제간에는 훈련의 차이가 없는 것으로 나타났으며, 훈련의 효과는 창의력 결과에도 미치는 것으로 나타났다.

According to the learning situation, the industrial design request is to diagrammatic creativity. The question of this study is to discover how to develop creative idea. The purpose of this study is to provide standardization-training program that could develop students'creative idea at Design College. For this purpose, we tested college students, who was divided into experimental group applied the training program and control group without it. And standardization creativity paper was used for the result to verify. The model of this study was selected 2 universities and 3 technical colleges with 352 persons in ail. The three hypotheses are made to achieve the direction of this study - training effective and different of an educational system, creativity effect. As the result of this study, the use of a training program has an affirmative in fluency (the creative idea) on the diagrammatic creative, and result of the goodness on the training effect.

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