A Study on the Activation Measures of Internet Trade in International Trade

국제상거래에 있어서의 인터넷 무역 활성화 방안

  • Published : 2000.08.01

Abstract

Internet Trade is the new type of business transaction, which sells and advertises the product and services by using the Internet, which is spreaded rapidly to the world. Under these circumstance, our country should discuss the proper position and role as the center in the trade amount in the world trade market, and face the irresistible changes of trade environment. First, in the institution and legal aspect. Second, the price payment system of the internet trade. Third, the so-called infra construction, the physical sector for activating the internet trade, the comprehensive plan of super-highway information communication net work by the government authorities is expected to be promoted. There is no perfect solution that internet trade could be completely done in front of monitor and will be solved one by one along with the development of electronic commerce. At last, the government's and industry's joint positive concern and participation in the rapidly changing new world trade trends of internet trade is expected fit for our position in the world.

인터넷 무역은 새로운 형태의 거래로서, 인터넷을 이용하여 제품과 서비스의 판매와 광고가 이루어지며 급속하게 확장되어 가고 있다. 이러한 상황속에서 우리나라는 세계무역시장의 중심적인 역할과 위치로 자리잡아야 할 것이며, 새로운 무역환경 변화에 우리는 직면하고 있는 것이다. 그래서, 첫째로 제도와 법률적인 면, 둘째, 인터넷 무역의 대금결제 부분, 셋째 인터넷 무역의 활성화에 대한 물리적인 부분인 소위 인프라 구축에 관해서 정부의 초고속 정보통신 네트워크 수립계획이 분명하게 있어야 할 것 이다. 끝으로 정부와 산업체간의 공동 협력과 참가는 급속하게 변화하는 새로운 무역 경항속에서 인터넷 무역은 세계무역시장에서 우리의 지위를 상당히 높힐 것으로 기대되어 진다.

Keywords