Development of an Interactive Real-time Education System for Distributed Environments

분산환경을 위한 상호작용적 실시간 교육시스템의 개발

  • 김원영 (공주대학교 대학원 전자계산학과) ;
  • 김치수 (공주대학교 멀티미디어 연구소장) ;
  • 김진수 (건양대학교 정보전자통신공학부)
  • Published : 2000.10.01

Abstract

In this paper a web-based real-time education system, which is able to support education through multimedia, is suggested for the expansion of learner's creative ability in the school. This system is designed so that it can support three things: 1) a real time interaction between interaction between instructors and learners, 2) individual learning through such an interaction, and 3) a coercive distribution of display by instructions for preventing the deviation of learners from learning. Also, the system, which UML is applied to, makers efficient interaction possible through the module for the real-time exchange and management of messages even in the multi-user environment. Through this system, not only the simulation by learners can be made for experiments and practices, but also questions and respondence can be supported on the procedure of experiments and the analysis of their results. This system is bulit on constructivism, and aimed at helping the learning progress and knowledge formation of learners.

본 논문은 학교현장에서 학습자의 창의력 신장을 위해 멀티미디어 교육을 지원하는 웹 기반 실시간 교육 시스템을 제안하였다. 제안된 시스템은 교수·학습자간의 실시간 상호작용과 개별학습, 학습자의 학습일탈을 방지하기 위한 강제화면 분배를 지원할 수 있게 설계되었다. 본 시스템은 UML을 적용하여 다중 사용자 환경에서의 실시간 메시지 교환과 관리를 위한 모듈을 두어 효율적인 상호작용이 가능하게 하였으며, 학습자의 실험·실습을 위한 시뮬레이션이 이루어지고 실험의 방법과 결과분석 등에 대한 질의 응답을 지원한다. 학습자의 학습진행과 지식형성을 위해 시스템의 교육적 기반을 구성주의에 두었다.

Keywords