Abstract
Position of stop line according to left turn trajectory at intersections was studied. The Purpose of this study is to suggest a design guideline of left turn trajectory at intersections which is related to the Position of cross road stop line. Distance from the curb line to the stop line at each lane was calculated and discussed for various combination of road widths. Three design vehicle type and three control radii were considered. Setbacks of stop line from the curb line are Proportional to the control radius which depends on type of design vehicle. 8m, lim and 19m setback for control radius of 12m, 15m and 23m were calculated respectively as their maximum value. This result will be helpful to Paint the road marking on the Pavement which is usually difficult to fit to the designated radius. Field study of the effect of left turn trajectory on flow rate and safety was conducted. It was approved that improperly designed left turn trajectory decreases left turn capacity and increases conflicts among left turn flows of the adjacent lane.
본 논문은 교차로 좌회전 궤적에 따른 정지선의 위치결정에 관한 연구로서 현행 교차로를 설계하는데 있어 좌회전 차량의 운행특성을 고려하지 못하는 불합리한 점을 지적하고, 좌회전 궤적을 고려한 차량정지선의 위치를 결정하는 기준을 제시하는데 그 목적이 있다. 면적이 한정되어 있는 교차로상에서 좌회전궤적을 고려하여 이를 수용하려면 정지선의 형태가 일자형이 아닌 계단형의 모양을 보이게 되는데, 이때 후퇴하게 되는 정지선의 길이를 산정함에 있어 차종을 3가지로 분류하였고 그에 따른 설치곡선반경을 12m, 15m, 23m로 제시하였다. 그리고 교차로 연석선상을 기준으로 개별 차로의 폭 차로수의 조합을 고려하였다. 따라서 본 논문은 후퇴되는 차량정지선의 길이뿐 아니라 곡선반경의 설치방법을 제시함으로서 설계된 곡선반경을 노면상에 표시하는데 도움이 될 것이다. 좌회전 궤적의 영향에 대한 연구는 교통류율과 안전성에 관계되는 것으로 불합리하게 설계된 좌회전 이동류에 대한 곡선반경은 좌회전 용량감소의 원인으로 작용할 뿐만 아니라 운전자로 하여금 죄회전시에 불안정함을 느리게 하여 인근차로를 침범하게 되는 상충발생을 증가시키게 된다.