A Study on Imagination of Product Design Concept by Mind Map

마인드 맵을 이용한 제품디자인 컨셉의 이미지화에 관한 연구

  • 이종석 (두원공과대학 산업디자인과) ;
  • 신수길 (세종대학교 디자인학과)
  • Published : 2000.11.01

Abstract

Recently, we meet with the various information by unordered or multi-dimensional in the information society. And we need to get ability of systematically arrange and use that. In general, human brain have the most effective result for the transmission of meaning when recognize the information by their own characteristic and imagination. It was decided by organize and easily express of get at the heart of the keyword and interrelation for take the information and represent own idea. It is the purpose of this paper to introduce the product designer for creativity get the radial thinking based on various information and can logically build the core keyword in the process of abstract the design concept by mind map and I increase understanding by a case study.

현대와 같은 정보화사회를 살아가는 우리들에게는 무순서, 다차원적으로 각종의 정보를 수없이 접하게 되는데, 이러한 수많은 정보를 보다 체계적으로 정리하고 활용하는 능력이 요구되고 있다. 일반적으로 인간의 두뇌는 고유의 특성을 가지고 사실을 지각하고 정보를 인지함에 있어서 받아들인 정보를 이미지로 형상화하였을 때 의미의 전달에 있어서 보다 큰 효과를 가져올 수 있는데, 이는 외부정보를 받아들이고 자신의 생각을 표현하는데 있어서 핵심 키워드의 추출과 이들 키워드의 상관관계를 얼마나 체계화하고 이해하기 쉽게 표현하느냐에 따라 결정되어 진다. 따라서 본 연구에서는 창의성을 전제로 한 제품디자이너가 다양한 정보를 토대로 방사사고를 갖고 디자인 컨셉을 추출하는 과정에서 나타나는 핵심 키워드들을 마인드 맵을 이용하여 논리적으로 구조화하고, 이미화 하는 방법을 연구하여 컨셉을 좀더 쉽게 정리하고 시각화하여 의미의 전달을 용이하게 하는데 그 목적이 있으며, 사례연구를 통하여 이해를 돕고자 하였다.

Keywords