An Analysis on the Shaping Concepts of the Korean Original Passenger Cars

한국의 고유모델 승용차 차제 조형 개념의 분석

  • 구상 (대구가톨릭대학교 자동차디자인전공)
  • Published : 2000.11.01

Abstract

The Korea's automotive industry have been achieved a remarkable growth with various original models since the first original model ‘Pony’for the 25years. Most of the design works were depended upon the designers of the other countries on the early times, but now the design work gets to have the independency with our own technology and the automobile is now one of the major exporting goods of Korea to other countries. The basic design concept of the body shape can be considered into four types, and they have their own characteristics. The period of time for the original model developement of the Korean auto makers can be thought as four periods ; introducing period, settling period, developing period and matured period are them. The models that developed on each period reflects the characteristics of the times with designers, technology and market conditions. The basic design concepts of the Korean car body show the variety but the concepts have been intergrated into the two types as the time gose by. This tendency would comes form mainly technology, but the consumers characteristics of the market would also influence as much as the technological reason. It would become more important on developing the original model with the autonomy in design concept of the body through grasping the change of formal characteristics clearly on an automobile in the future.

우리나라의 자동차 산업은 최초의 고유모델 포니 이후 25년의 시간동안 빠른 성장을 보이며 많은 고유모델 차량을 개발하였다. 초기에는 외부 디자이너에게 의존하는 형태에서 시작되었으나, 점차로 기술개발의 독자성을 확보하게 되어, 다양한 차종의 고유모델을 개발하게 되었으며, 품질도 향상되어 자동차는 우리나라의 주요 수출품목이 되었다. 외부 디자이너에 의하여 시작된 고유모델 디자인이 점차로 우리나라만의 독자성을 가지는 디자인으로 탈바꿈되는 과정 속에 있는 것이 최근의 경향이라고 할 수 있다. 초기에서부터 개발되어온 고유모델 차량의 차체 조형 개념은 크게 네 가지 유형으로 나누어 분석할 수 있는데, 이들의 유형은 각기의 특성과 성격을 가지고 있다. 우리나라의 고유모델 차량 개발 과정은 도입기, 정착기, 발전기, 그리고 성숙기로 나누어 볼 수 있는데, 각 시기에 개발된 차종은 디자인 주체, 그 시기의 국내 기술여건, 시장 상황 등을 반영하여 다양한 조형 양식을 보여주고 있다. 그런데 이들 조형 양식은 발전기와 성숙기를 거치면서 두 가지의 유형으로 압축되고 있다. 이러한 경향은 기술개발에 의한 요인이 크겠지만, 시장에서의 소비자들의 성향을 반영한 것 역시 큰 요인으로 분석된다. 향후의 고유모델 개발에서는 이러한 조형성의 특징 변화를 보다 명확히 인식하고, 독자적인 지향성을 가지는 차체 조형 개념에 의한 작업이 이루어져야 한다.

Keywords