The Application of Gordon’s Creative Problem Solving Method(Synectics)to the Area of Human Development and Family Relations among Male Students in A junior High School

중학교 가정과 ‘인간발달과 가족관계’영역에서 Gordon의 창의적 문제해결법의 적용

  • Published : 2000.12.01

Abstract

The purpose of this research was to apply and conduct a class with Gordon’s Creative Problem Solving Method(Synectics) to the area of ’human development and family relations’among male students in a jr. high school. Subject matters which were appropriate for applying Gordon’s Creative Problem Solving method were selected from ’human development and family relations’area, with problem circumstances set to reflect to the highest degree the interests of individuals and families. An 8 hour teaching instructional guide was constructed with $\boxdr$strategy 1$\boxul$of Gordon’s Creative Problem Solving method in order to solve creatively the established problem. This was practically implied to 70 students(each class had 34 and 36 students respectively) in K middle school located in Seoul. The period of this application was for 3 months during March through May of 1999. The perception of this method was examined by the teachers and students through open-ended questions. The record of perception showed that 56 students out of 70(with no response from 5 students) through that the class done by the creativity problem solving method was good. The majority of reasons mentioned for the positive answers were ’being able to receive different thoughts which were unusual of daily life’. In addition the students who participated in the class were able to foster a joint experience which improved their understanding of relationships and sens of community. moreover students who did not do well n the class or were diffident were encouraged to participate which in result showed that there was even an internal effect.

Keywords

References

  1. 신교육체제 수립을 위한 교육개혁방안(4) 교육개혁위원회
  2. 협동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구 구영순
  3. 중등 특별 연구교사('97-'98) 종합연구보고집 v.16 창의력 신장을 위한 가정과 열린 수업 모형 개발과 적용;주머니 만들기 단원을 중심으로 권상연
  4. cai와 토론학습을 연계한 가정과 교수 학습 모형 개발 김미정
  5. 협동학습 모형을 적용한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안 개발 김수현
  6. 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과 분석;중학교 가정과 주생활단원을 중심으로 김유정
  7. 교육월보 창의성 교육과 교육개혁 김재은
  8. 집단탐구 모형을 적용한 중학교 가정과 교수학습방법의 개발 남현주
  9. 실천문제해결 수업모형을 적용한 중학교 가정과 "인간발달과 가족관계" 영역의 수업지도안 개발 도난희
  10. 실천적 추론 가정과 수업이 비판적 사고력에 미치는 효과 변현진
  11. 교육월보 창의성과 수업전개의 실제 손재수
  12. 5.31 교육개혁안 이렇게 달라졌다 시간과 공간사 편집부
  13. 창의력 개발을 위한 교육 신세호;임선하
  14. 가족관계영역의 토의학습 모형을 적용한 수업에 관한 연구 이문숙
  15. 협동학습 교수-학습과정안 개발 및 협동학습이 자아존중감에 미치는 효과;가정과 중2 식생활 단원을 중심으로 이재복
  16. 실천적 추론 가정과 수업이 여고생들의 창의성에 미치는 효과;인간 발달과 가족관계 영역을 중심으로 이현미
  17. 창의성에의 초대 임선하
  18. 문제해결력 학습을 이용한 가정과 교수 학습방법 연구 장명희
  19. Marjorie M Brown의 가정과 교과과정 모형에 근거한 인간발달과 가족관계 영역의 학습지도안 개발 장혜경
  20. 표준화 간편 창의성 검사 실시요강 및 규준 정원식;이영덕
  21. 열린교육 교수학습방법이 창의력 신장에 미치는 효과 최길순
  22. 가정과 교육의 종합적 진단과 처방2 가정과 교육과정 채정현
  23. 대한가정학회지 v.37 no.3 실천적 추론 가정과수업과 다른 요인이 한국 여고생들의 의사결정 능력에 미치는 영향 채정현
  24. 사고력의 개념화, 사고력 교육의 평가 허경철
  25. Strange Familiar, Book I Gordon, William J. J.;Poze, T.
  26. Synectics: The Development of Creative Capacity Gordon, William J. J
  27. 교수학습의 이론과 실제 Joyce, B.;Weil, M.;김종석(역), 김언주(역), 백욱현(역)
  28. Higher order thinking : Definition, meaning and instructional approaches Instructional Strategies for Teaching Practical Reasoning in Consumer Homemaking Classrooms Laster, J. F.;R. G. Thomas(ed.)
  29. Concept Teaching : An Instructional Design Guide Merrill, M. D.
  30. Applied Imagination : Principles and Procedures of Creative problem solving Osborn, A. F.
  31. Creativity Potential and Education Experience Parnes, S. J.