청소년 소비자의 구매의사결정과 수입상품 선호도

Decision making process & preference for imported products of adolescent consumers

  • 박명숙 (동국대학교 경주캠프스 가정교육과) ;
  • 강은희 (신광중학교)
  • 발행 : 2000.08.01

초록

The purposes of this study were to investigate the decision making process & preference for imported products and to suggest the systematic education programs for adolescent consumers. The data for this research were attained from 426 middle & high school students in Pohang. The data were analyzed by frequency distribution. mean standard deviation analysis of variance t-test, χ(sup)2-test and Pearson’s correlation with SAS program. The results of this study were as follows: 1. preference for imported products was significantly different according to sex, amount of pocket money, region. T.V advertising, friends and the attitude of their mothers. 2. Decision making process was composed of 4 dimensions in this study; information sources criteria for products problem experience of consumption and type of problem solving. In case of information sources there was a signifiant difference according to sex. grade level of parents’education. Criteria for products were significantly different according to sex grade. level of father’s education type of father’s job amount of pocket money and how they gained their pocket money. Consumption problem experience & type of problem solving were significantly different according to sex and grade. 3. Preference for imported products was significantly different according to criteria for products and consumption problem experience out of adecision making process.

키워드

참고문헌

  1. 청소년의 유명상표 선호도에 관한 연구:스포츠화를 중심으로 고순례
  2. 청소년의 생활양식 유형분석 강이주
  3. 청소년소비자의 과시소비에 관한 연구 김문희
  4. 청소년 소비자의 소비행태 및 소비자기능 김숙희
  5. 사회과학 연구조사방법론 워크북 김범종
  6. TV광고와 청소년의식 및 구매행동의 상관성 연구 김병상
  7. 준거집단이 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구 김우회
  8. 고등학생의 소비자행동에 관한 연구 김일호
  9. 청소년의 외국상표 선호도와 구매행동에 관한 연구 김정란
  10. 청소년의 소비자 사회화 과정 및 소비자 역할 수행에 관한 연구 김진아
  11. 한국가정관리학회지 v.7 no.1 어머니의 과시소비가 청소년소비자의 과시소비에 미치는 영향 류미현;이승신
  12. 한국가정과 교육학회지 v.11 no.2 청소년의 구매기능, 사용기능, 처분기능과 관련 변수 박순덕;박명숙
  13. 자기존중감, 사회적 인정욕구, 돈에 대한 태도에 따른 현시적소비 박은아
  14. 도시주부의 과시소비성향과 영향요인 백경미
  15. 청소년 소비자의 물질주의 가치와 소비지향적 태도가 과시소비성향에 미치는 영향 석봉화
  16. 중학생의 소비형태와 학교 소비자교육 실태분석 성지은
  17. 중·고등학교 학생들의 의류구매태도 및 상점·상표 선호행동에 관한연구 손영순
  18. 한국가정관리학회지 v.15 no.4 소비사회와 청소년 소비문화 손상희
  19. 인하대학교 생활과학연구소 논문집 v.3 수입개방과 소비자문제 송보경
  20. 청소년의 학용품 구매행동에 관한 연구 윤태숙
  21. 소비자 교육의 이론과 실제 이기춘
  22. 한국가정관리학회지 v.13 no.4 개방화에 대한 소비자의식과 소비자교육정책 이기춘;박수경
  23. 과시소비 영향요인분석 이미용
  24. 소형카세트 구매자들의 외제품 평가에 있어 소비자 요인이 미치는 영향에 관한 연구 이승영
  25. 서강대학교 상경논총 v.1 한국여성 소비자의 외제품에 대한 허영율의 측정 이우영
  26. 연세경영연구 v.31 수입 개방 시대의 국산품 애용 문제점과 외국상품 선호심리에 관한 연구 Ⅱ 이완수
  27. 한국가정과교육학회지 v.9 no.2 제주도 청소년소비자의 과시소비성향에 관한 연구 이지혜;김정숙
  28. 청소년의 상표에 대한 이미지 및 선호도, 충동구매에 관한 연구 정민숙
  29. 청소년 소비자의 식품 TV광고 활용도 정현아
  30. 우리나라 소비자의 외제상표 선호에 관한 연구 허병상
  31. 이코노미스트 no.236 UN타결과 파장:농축산물 분야 홍성호
  32. 우리나라 대학생의 상표선택 행동에 관한 실증적 연구:특히 서울지역 거주 대학생의 외국 유명상표 선호실태를 중심으로 홍영진
  33. 운동화의 유명외래상표 선호도에 따른 소비자구매성향에 관한 실증적 연구 최종설
  34. Journal of Marketing Reserch v.15 Consumer Socislization:A theoretical and empirical analysis Moschis, G. P.;Churchill, G. A. Jr.