Creativity Strategy of 3-Dimensional Illustration -through Printed Media-

3-D 일러스트레이션의 표현 전략 -인쇄매체를 중심으로-

  • 신용순 (대전산업대학교 산업디자인학부)
  • Published : 2000.05.01

Abstract

Illustration is the work that brings out objective analyzing nature and things in many direction. Its purpose is to deliver the theme in an effective manner to appeal to the proper audience. Especially for 3 dimensional illustration, it is really important because its creativity can be complicated. Also, 3-D illustration are comprised of many materials and skills, so it is vital that 30D illustration is scientific and practical. In the research I am selecting on illustration that can be used in publishing and advertisements. I intend to give a clear understanding of 3-D illustration to my audience. In order to do that I have suggested an illustration must be developed through creativity strategy. Also through suggesting the condition of effective illustration, I want to help to set systematic and practical strategy of 3-D illustration.

일러스트레이션은 자연이나 사물을 다방면으로 분석하여 객관적인 미적 형상을 끄집어내는 작업이다. 이것은 주제를 보다 명확하게 시각화하여 정확한 목표대상에게 효율적으로 전하는데 목적이 있다. 특히 3-D 일러스트레이션은 다양한 재료와 복잡한 기법으로 인하여 표현자체가 난해해질 수 있는 만큼 주제를 보다 명확히 할 필요가 있다. 이를 이해서 3-D 일러스트레이션의 모든 작업은 전략에 의하여 과학적이고 합리적으로 진행되어야 한다. 본 연구는 출판 및 광고 현장에서 다양하게 활용되고 있는 일러스트레이션 중에서 3-D 일러스트레이션을 선정, 그 개념을 명확히 하고 표현전략에 의한 일러스트레이션 제작 과정을 정립함으로써 전략의 중요성을 강조하였다. 또한 효율적인 일러스트레이션 조건을 제시하여 보다 체계적이고 합리적인 3-D 일러스트레이션 표현전략 수립에 도움이 되고자 하였다

Keywords