A Study on the fundamentals of design developments for the golf car

골프카 디자인개발을 위한 연구

  • 정병로 (신라대학교 공과대학 제품디자인학과) ;
  • 김기수 (신라대학교 공과대학 제품디자인학과) ;
  • 권정일 (까로코터스 디자인)
  • Published : 2000.05.01

Abstract

The demands of golf car is being increased with increment in golf population, gradually proceeding to the trend of popularization, but domestic golf car industry is not so mature as it cope with the need of this market appropriately. Most import golf cars of high price have occupied the domestic market from the viewpoint of the its demands. Although the import golf car provided bad after-sales services and very expensive components, those demand's breadth continue to rise steadily. We decide to have to approach an appropriate time to develop the competitive model native to korean style in the field of golf car, since we have established our foundation in auto industry. At this point we try to analyze the golf car expected from a competition and the present state of golf car industry inside and outside of the country through this study. We attempt to derive the precondition for design development of a proper model to possess competitive power in foreign market from now on.

점차 대중화의 추세로 나아가는 골프인구의 증가와 함께 골프카의 수요가 증대되고 있다. 그러나 국내의 골프카 산업은 이러한 시장의 니즈에 적절하게 대응할 만큼 성숙되어 있지못한 상태에 있다. 국내시장의 수요는 대부분 고가의 수입 골프카가 담당하고 있으며 애프터 서비스의 불리함과 부품가격에 있어서도 역시 고가임에도 불구하고 점점 그 수요의 폭이 상승하는 추세이다. 우리나라는 자동차 산업의 기반여건이 제대로 갖추어져 있으므로 골프카 부문에 있어서도 경쟁력 있는 한국형 고유모델을 개발하기에 적절한 시기에 도달하였다고 판단된다. 이에 본 연구를 통하여 국내외 골프카 산업의 현황과 경쟁이 예상되는 골프카를 분석하고 국내여건에 적합하며 향후 해외시장에서도 경쟁력을 갖출 수 있는 고유모델의 디자인개발을 위한 전제조건들을 도출하고자 한다.

Keywords