Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 13 Issue 1
- /
- Pages.131-138
- /
- 2000
- /
- 1226-8046(pISSN)
- /
- 2288-2987(eISSN)
Fuzzy-Weighted Evaluation Method of Product Design
제품디자인의 퍼지가중평가방법 개발
Abstract
The evaluation of design is one of the most important steps in design process. However, because in most cases, design evaluation has been disregarded in comparison with other steps and has been performed by designer's subjective judgment. there are few studies for the development of systematic methodology. In this study, we developed the method of design evaluation using the fuzzy theory and the multi-criteria dedsion making model. This method consists of two steps. The first step is to obtain relative importance weights of design evaluation criteria, and the second step is to obtain and integrate scores for design evaluation criteria. AHP(analytic hierarchy process) and fuzzy theory were applied to the first and the second step, respectively. We applied the developed method to the sensible evaluation of cellular phone design. As the result, we verified that the developed method could be effectively used in the evaluation of product design.
디자인된 결과가 얼마나 만족스럽게 디자인되었는지에 대한 평가는 디자인과정에 있어 필수적인 단계이다. 하지만 디자인 평가는 다른 부분에 비해 무시되어 온 측면이 있고, 또한 보통 디자이너의 주관적인 판단에 의하여 이루어졌기 때문에, 체계적인 방법론의 개발에 있어서는 별다른 관심을 얻지 못하였다. 본 연구에서는 퍼지이론과 다기준의사결정모델을 적용한 디자인 평가방법을 제안하였다. 제안된 방법은 두 개의 단계로 구성되어지는데, 첫 번째 단계는 디자인 평가기준의 상대적 중요도를 구하는 단계이고, 두 번째 단계는 각 기준에 대한 디자인 점수를 부여하고 그 점수를 통합하는 단계이다. 디자인 평가기준들의 상대적 중요도를 나타내는 가중치를 구하기 위하여 분석계층과정이 적용되었고, 각 기준들에 대한 제품의 디자인 점수를 구하기 위해서는 퍼지이론이 적용되었다. 본 연구에서 제안된 방법을 제품의 디자인 평가에 효과적으로 활용될 수 있음을 확인하였다.