초록
저자들에 의해 기 제안한 바 있는 일반화 경사처짐법을 이용하여 이중 선각 유조선의 최적 구조 설계 시스템을 개발하였다. 최적화 기법으로는 직접탐색법의 일종인 Hooke와 Jeeves 방법을 사용하여 이산화변수를 용이하게 처리할 수 있도록 하였다. 일반화 경사처짐법과 최적화 기법을 결합하여 선급규정에 의한 종강도 부재의 최소 중량 설계프로그램과 일반화 경사처짐법에 의한 횡강도 부재 및 횡격벽 부재의 최소 중량 설계 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램을 이용하여 tank 배치를 고려한 이중 선각 유조선의 최적 구조 설계를 수행하여 실적선의 설계 치수 및 선각 중량과 비교하였으며, 최소 중량을 주는 tank 배치와 tank type을 결정할 수 있었다.
An optimum structural design system for double hull oil tankers is developed based on the generalized slope deflection method which was previously proposed by the authors. For the optimization technique, the Hooke & Jeeves direct search method is applied to the minimum weight design problems with discrete design variables. A minimum weight design program is developed for the longitudinal members by the classification rules and for the transverse frames and the bulkhead members by the generalized slope deflection method. By this program, a minimum hull weight design of double hull oil tankers considering tank arrangement is performed and the design results are compared with existing ship. It is possible to find optimum tank arrangement and efficient types of hull structures for the minimum weight design of double hull oil tankers.