Abstract
In order to improve cavitation characteristics for a high-speed propeller, leading edge shape of a 2-D hydrofoil is investigated numerically and experimentally. For flowfield analysis around the leading edge, the incompressible Reynolds Averaged Navier-Stokes(RANS) equation is solved using the standard $k-\varepsilon$ turbulence model and a finite volume method(FVM). The cavitation thickness, which is occurred on hydrofoil surface, is predicted using the panel code. It is shown that the calculation codes predict the experimental trend fairly well. From these results, new hydrofoils are designed
고속 프로펠러를 대상으로 캐비테이션 발생 특성에 가장 큰 영향을 미치는 2차원 날개단면의 앞날 형상에 관한 연구를 수행하였다. 앞날 주위의 유동장을 해석하기 위하여 비압축성 RANS(Reynolds Averaged Navier-Stokes)방정식을 유한체적법(FVM)으로 차분하는 수치해석기법을 사용하였다. 또한 패널법을 이용하여 캐비테이션 발생두께를 예측하였다. 예측된 결과들은 실험결과와 비교해서 타당함을 알 수 있었으며, 이 결과를 이용하여 새로운 단면을 설계하였다.