Effect of Reynolds Number, Leading Edge Roughness and Air Content on the Cavitation Performance of Model Propellers

Reynolds수, 표면거칠기 및 공기함유량이 모형프로펠러 캐비테이션 성능에 미치는 영향

  • 김기섭 (한국해양연구소 선박해양공학분소 해양운송시스템연구센터) ;
  • 김경열 (한국해양연구소 선박해양공학분소 해양운송시스템연구센터) ;
  • 안종우 (한국해양연구소 선박해양공학분소 해양운송시스템연구센터) ;
  • 이진태 (한국해양연구소 선박해양공학분소 해양운송시스템연구센터)
  • Published : 2000.02.01

Abstract

The effects of Reynolds number of model propeller leading edge roughness and air content resolved in tunnel water on cavitation inception, cavitation extent and pressure fluctuation were investigated experimentally by using two model propellers in a cavitation tunnel. Cavitation observation and propeller induced fluctuating pressure measured in the present model test were compared with the model test results of other research institutes and the full-scale data of a German container ship(Sydney Express). The comparison shows a reasonable agreement.

모형 프로펠러 날개의 레이놀즈 수와 날개 앞날 표면거칠기 그리고 터널용수의 공기함유량이 모형 프로펠러의 캐비테이션 초기 발생, 캐비테이션 발생량 및 변동압력에 미치는 영향을 캐비테이션 터널에서 실험적으로 조사하였다. 'Sydney Express' 컨테이너선의 모형 프로펠러 캐비테이션 관찰과 변동압력 계측결과를 타 연구기관의 모형실험 결과와 실선 프로펠러의 캐비테이션 관찰 및 변동압력 계측치와 함께 비교하였다. 그 결과 매우 타당한 결과를 보여주었다.

Keywords

References

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