A Study on the Color Image according of Language and Nonlanguage Stimulant

언어 및 비언어 자극물에 따른 색채 이미지

  • 안옥희 (정회원, 영남대학교 가정관리학과)
  • Published : 2000.11.01

Abstract

The Purpose of this study was to investigate the Color Image according of Language and Nonlanguage stimulant. 185 university students were selected in this experimental study. The result of this study were as follow:It was classified into the sense of activity, warmth, refinement and weight by Factors Analysis. There was significant difference between Language and Nonlanguage stimulant. Namely, the evaluation of color image by Nonlanguage stimulant was expressed strong. In particular, Red and Yellow were not shown the difference of evaluation by the stimulant. But Blue and Green were shown the difference of evaluation.

본 연구에서는 언어 및 비언어적 자극물에 따른 색체이미지의 차이를 파악하기 위하여 185명의 대학생을 대상으로으로 실험을 실시하였다. 그 결과, 색채의 이미지는 "활동성", "따뜻함", "세련감", "중량감"의 4개 요인으로 분류됨을 알았다. 전체적으로 색맹실힘에 의한 이미지 평가가 색표실험에 의한 평가보다 약간 높았으며, 언어 및 비언어적 지극물, 즉 색표실험과 색맹실험간에 유의차가 인정되었다. 특히 빨강과 노량은 자극물에 따른 평가가 차이가 없으나 파랑과 녹색은 유의차가 크게 남을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 색역사와 이론을 중심으로 Histoire des Couleurs Manlio Brusatin;이수균(역)
  2. Color Harmony Bride M. Whelan
  3. 한국조명 · 전기설비학회지 v.14 no.2 대학생의 색채 이미지에 관한 연구 안옥희;손주희
  4. 色彩と形態 磯具芳郞(외 5명)
  5. 한국조명 · 전기설비학회지 v.11 no.3 대학생의 색기호와 색맹인지도에 관한 기초적 연구 이상옥;신현선
  6. Color and the structural sense William Charles Libby;이양자(역)
  7. 색채학개론 최양훈
  8. Basic color Terms: Their Universality and Evolution Berlin,B.;Kay,P.
  9. 색채와 디자인 박양순;이현주
  10. 生活の色彩學 加藤雪技(외 5명)