초록
정보검색 엔진이 제공하는 홈페이지의 분류체계는 사용자보다는 시스템을 고려하여 구성되기 쉽다. 본 연구는 대표적인 검색엔진들을 중심으로 분류체계에서 대분류 및 중분류에 대한 사용자들의 심성 모형을 조사하고, 이를 바탕으로 중복 분류체계와 단선 분류체계를 구성하였다. 중복 분류체계에서는 한 하위 분류 명이 여러 상위 분류에 소속될수 있으며, 단선 분류체계에서는 그렇지 않다. 심마니 분류체계를 포함시켜, 세 분류체계를 디자인한 다음 검색 문제를 제시하여 이에 대한 분류 검색 수행을 2차에 걸쳐 관찰하였다. 정답 빈도. 검색에 소요된 단계수 및 경과한 시간 등의 자료를 종합적으로 볼 때, 중복 분류체계에서의 수행이 다른 두 조건보다 좋았다. 이는 적절한 분류체계에서 분류 검색이 향상될 수 있음을 시사한다. 그러나, 분류체계에 대한 재인 검사 점수는 단선 분류체계에서 가장 좋았다. 이는 분류 검색 수행과 분류체계의 재인 기억이 분류체계의 학습에서 상이한 측면을 반영할 것임을 시사한다. 끝으로 분류의 조직화, 인터페이스 방식, 사전지식, 탐색학습 및 응용 영역에 대한 논의가 있었다.
Categorization systems of homepages in search engines are likely to be constructed considering system's efficiency only but not user-centered. This study I investigated user's mental model of superordinate and subordinate categories using category terms of major Korean search engines. From this result, we constructed two kinds of categorization system; redundant system and singular system. In the redundant system, for example, a subordinate category can belong to a number of superordinate categories, but in the singular system to only one superordinate category Three prototype categorization systems, with 'Simmani', were designed and search performances of each system were observed repetitively Overall results, with frequency of correct a answers, number of steps and time taken in solution taken into account, showed the redundant system was superior to the other two systems. This indicates that categorization search could be improved with appropriate categorizaton system. However. l in recognition test score in singular system was the best, which indicates that search performance and recognition memory of categorization reveal different aspects of categorization system learning. Issues of category organization. ways of interface, prior knowledge, exploratory learning, and application areas are discussed further.