Abstract
In this paper, a novel indirect rotor position sensing method is proposed to improve the performClIlce of sensorless drive of brushless DC motors. The fast mode change to the sensorless operation is difficult in the existing indirect rotor position sensing methods because a precise rotor position can not be obtained when an excessive input is applied to the drive during synchronous operation mode. To cope with this problem, the relationship between terminal voltage and back-emf waveform is analyzed in this paper, also a novel indirect position sensing method which can detect a precise rotor position at low speed range is proposed. The effectiveness of the proposed method is verified through the experimental results.
본 논문에서는 브러시리스 직류 전동기용 센서리스 드라이브의 성능 향상을 위한 새로운 회전자 위치 간접 검출 방식을 제안한다. 단자 전압을 이용하는 기존의 회전자 위치 간접 검출 방식들은 전동기를 동기 모드로 운전시 과도한 전압이 인가되면 회전자 위치를 정확히 검출할 수 없기 때문에 센서리스 운전 모드로의 신속한 전환이 어렵다. 따라서 본 논문에서는 전동기를 동기 모드로 운전하는 경우, 과전압에 의한 단자 전압과 역기전력 파형의 관계를 분석하여 저속 운전 영역에서도 회전자 위치를 정확히 검출할 수 있는 새로운 간접 검출 방식을 제안한다. 또한 실험을 통하여 제안한 방식의 효용성을 입증한다.