Abstract
In this paper, a cyber training institute system suitable for teachers' training is designed and implemented, and it is applied to and evaluated on the actual spot. While general purpose cyber education systems have too much unnecessary functions and are inconvenient to operate, this system removes the unnecessary functions and has only useful functions. This system is much concerned with the interaction among learners, instructors, administrators and contents. This system is characterized by having menu items such as Searching Learners, Taking Attendance, Information for Learners, Assignment Hand out, Group Debate, Cyber Cafe and Access Statistic to promote the interaction. The result of the application of this system to 554 teachers for two years is that the ratio of completion was 95%.
본 논문에서는 현직 교원연수에 적합한 가상교육시스템을 설계하고 구현하였으며, 구현된 시스템을 직접 현장에 적용하여 평가하였다. 범용 가상교육시스템이 지나치게 많은 불필요한 기능을 가지고 있어서 오히려 운영하기에 불편을 주는 반면 본 시스템에서는 불필요한 기능을 없애고 유용한 기능만으로 구성하였다. 본 시스템은 학습자, 교수자, 운영자, 컨텐츠간의 상호작용성에 보다 많은 관심을 두었다. 상호작용성을 높이기 위하여 학습자정보찾기, 연수출석, 연수자전달사항, 연수과제제출, 분임토의, 사이버카페, 접속통계 메뉴 같은 것을 둔 것이 특징적이다. 본 시스템을 2년에 걸쳐 554명의 교원에게 직접 적용한 결과 이수율 95%를 얻었다.