The Design of Hybrid Repository to store Pattern-Oriented Design Information based on UML

UML기반의 패턴지향 설계정보 저장을 위한 혼합형 저장소 설계

  • Choi, Han-Yong (Dept.of Electronics Engineering, Graduate School of Kyunghee University) ;
  • Song, Young-Jae (Dept.of Electronics Engineering, Kyunghee University)
  • 최한용 (경희대학교 대학원 전자계산공학과) ;
  • 송영재 (경희대학교 전자계산공학과)
  • Published : 2000.09.01

Abstract

UML is used for standardized design, but it has a problem to reuse classified and standardize design information to reuse existing design information. In this paper, the plan to solve these problems design the HYREPnIYbrid REPository) using pattemize design information, and to express together specific property of standardized design information and non standardized design information. It save standardized design information in public area, and non design information in private area. And to express saved design information in repository, UML 1.3 of OMG is used and explained the relationship of the object. Therefore, we designed hybrid repository to express standardized design information and non standardized design information using inheritance concept to remove over adding of pattemized design information.

표준화된 설계를 위해 UML이 이용되고 있으나, 설계된 UML 정보를 재사용 가능하도록 저장할 필요성이 있다. 그리고 기존의 설계 정보를 재사용하기 위해 설계 정보를 표준화하고 분류하여 재사용 해야 하는 문제점을 갖고 있다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위한 방안으로 설계 정보를 패턴화하여 표준화된 설계 정보와 비 표준화된 설계 정보의 특성을 함께 표현하여 재사용하기 위한 혼합형 저장소 HYREP(HYbrid REPository)를 설계하였다. 그리고 표준화에 의한 설계 유연성을 잃는 단점을 보완하기 위해, 표준화된 설계 정보는 공유 영역에 비 표준화된 설계 정보는 개인 영역에 저장하도록 설계하였다. 그리고 저장소에 저장된 설계정보를 표현하기 위해 OMG의 UML 1.3을 이용하여 객체와 관계를 표현하였다. 따라서 본 논문에서는 패턴-지향형 설계 도구의 구축을 위한 방안으로 설계 정보의 재사용을 위해 설계 정보를 패턴화 하였으며, 패턴화된 설계 정보의 중복 저장을 피하기 위해 설계 정보를 저장할 때 재사용된 설계 정보는 코드화하여 표준화된 설계 정보와 비 표준화된 설계 정보를 표현할 수 있는 혼합형 저장소를 설계하였다.

Keywords

References

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