A Visual Programming Environment for Medical Image Processing

의료영상처리를 위한 시각 프로그래밍 환경

  • Published : 2000.08.01

Abstract

In medical image processing, if new technologies arc developed, they arc applied to real clinical cases. The results are to be analyzed by doctors to improve the new technologies. So, it is important for doctors to have a tool that helps the doctors in applying the new technologies to clinical cases and analyzing the clinical results. In this paper, we design and implement a visual programming environment where non-programming experts, such as medical doctors, can easily compose a medical image processing application program. A set of image processing functions are implemented and represented as icons. Thc user selects functions by clicking correslxmding icons. The users can easily find necessary' functions from the visualized library. A user selects a function from the visualized library and [Jut the function node into a canvas of Visual Programming Interface. The user connects nodes to compose a dataflow diagram. The connected dataflow diagram shows the now of the program. Hyperbolic Tree is helpful in visualizing a set of function icons in a single screen because it provides both the whole stmcture of the function Iihrary and the details of the focused functions at the same time. We also developed a CUI builder where the user interfaces of the medical image processing applications are composed. Therefore. non'programming experts such as physicians can apply new medical image processing algorithms to clinical cases without performing complex computer programming procedures.

의료 영상 처리는 특수한 전문 분야로서 새롭게 개발되는 기술을 임상에 적용하고 그 결과를 전문 의사들이 분석하여 기술을 보완하면서 발전시켜 나간다. 그러므로, 새로운 의료 영상 처리 알고리즘을 임상에 쉽게 적용하고 그 결과를 분석할 수 있는 도구의 필요성은 매우 크다고 볼 수 있다. 본 논문에서는 시각 프로그래밍 기법을 도입하여 프로그래밍 전문 기술이 없는 일반 의사들도 의료 영상 처리 프로그램을 쉽게 작성할 수 있는 환경을 설계하고 구현하여 의료 영상 알고리즘의 적용을 편리하게 하려고 한다. 개발된 시각 프로그래밍 환경에는 의료영상처리에 필요한 다양한 함수들을 코딩하여 아이콘(Icon)으로 정의한 다음, 함수 라이브러리로 만들어 놓았다. 사용자는 영상처리 응용 프로그램을 개발할 때에, 명령어나 변수를 타이핑하여 프로그램을 작성하는 대신, 아이콘으로 정의되어 제공되는 함수들 중에서 필요한 함수를 선택하고, 이들 사이의 자료흐름에 따라 아이콘들을 연결시켜서 프로그램의 논리를 자료흐름도(Dataflow Diagram)로 표현하여 작성하면 된다. “VPI(Visual Programming Interface)”라고 불리는 그래픽 편집기는 자료 흐름도를 그려내는 창과 준비된 함수 라이브러리를 시각화하여 보여주는 창으로 구성되어 있다. 함수 라이브러리에 포함된 함수들을 용도에 따라서 분류하고, 사용자가 필요한 함수를 찾기 쉽고 사용하기 편리하도록 시각화하여 하이퍼볼릭 트리(Hyperbolic Tree)라는 새로운 형태로 표현하였다. 하이퍼볼릭 트리를 사용하면 함수들의 개별적 특성과 함수들을 분류한 전체 구조를 한꺼번에 잘 볼 수 있다. 개발된 프로그램의 사용자 인터페이스를 쉽게 구현할 수 있는 “GUI Builder”라는 도구를 설계하고 구현하였다. 개발된 프로그래밍 환경을 사용하면 프로그래밍 전문 지식이 없는 의사도 쉽게 영상 처리 응용 프로그램을 작성하여 최신 의료영상 처리 기법을 쉽게 임상에 적용하고 실험할 수 있는 장점이 있다.

Keywords

References

  1. 김진호, 김지인, '다중 매체 방식의 3차원 의료 영상표현을 위한 VRML 시스템 개발', 한국정보과학회 가을학술발표논문집, Vol.23, No.2, pp.417-420, 1996
  2. G. Johnson, 'LabVIEW Graphical Programming : Practical Applications in Instrumentation and Control, Second Edition, McGraw Hill, 1997
  3. S. Punzi, 'AVS/Express Provides Powerful Visualization Techniques for AISS S.P.A.', Published in DM Review, 1999
  4. R. Iles, A. van Maanen, S. Turner and J. Walton, 'IRIS Explorer Module Writer's Guide(NT),' The Numerical Algorithms Group Ltd., Oxford, UK, 1997
  5. M. Young, D. Argiro, and S. Kubica, 'Cantata : The Visual Programming Environment for the Khoros System', Khoral Research, Inc. 2000
  6. 김기준, 류수연, 이장호, 김지인, 'Hyperbolic Tree를 이용한 Bookmark의 시각화', 한국정보과학회 봄학술발표논문집, 제26권 제1호, pp.422-424, 1999
  7. J. Lamping, R. Rao, and P. Pirolli, 'A focus + context technique based on hyperbolic geometry for visualizing large hierarchies,' In Proceedings of the ACM SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, 1995 https://doi.org/10.1145/223904.223956
  8. W. Lorensen, and H. Cline, 'Marching Cubes : A High Resolution 3D Surface Construction Algorithm,' IEEE Computer Graphics, Vol.21, No.4, pp.163-169, July 1987 https://doi.org/10.1145/37402.37422
  9. H. Cline, W. Lorensen, S. Ludke, C. Crawford, and B. Teeter, 'Two Algorithms for the Three-Dimensional Construction of Tomograms,' Medical Physics, Vol.15, No.3, pp.320-327, June 1988 https://doi.org/10.1118/1.596225
  10. W. Schoroeder. J. Zarge. and W. Lorensen. 'Decimation of Triangle Meshes,' IEEE Computer Graphics and Application, Vol.26, No.3, July 1992
  11. M. Levoy, 'Display of Surfaces from Volume Data.' IEEE Computer Graphics and Application, Vol.8, No.5, pp.29-37, May 1988 https://doi.org/10.1109/38.511
  12. P. Lacroute and M. Levoy, 'Fast volume rendering using a shear-warp factorization of the viewing transformation,' IEEE Computer Graphics Proceedings, Annual Conference Series(SIGGRAPH '94), Orlando, pp.451-458 https://doi.org/10.1145/192161.192283
  13. M. Burnett, A. Goldberg, and T. Lewis, 'Visual Object-Oriented Programming', Manning Publications Co. pp.10-19, 1995
  14. J. Jensen, '3D Visualization', Denmark Tekniske University Press, 1995