전략적 제휴의 수명에 관한 이론적 연구

A Research Framework of Studying Longevity of Strategic Alliances

  • 김중화 (한림대학교 사회과학대학 경영학과)
  • Kim, Joong-Wha (Department of Management, College of Social Science, Hallym University)
  • 발행 : 2000.07.31

초록

본 연구는 기업의 전략적 제휴의 수명에 관한 이론적 고찰을 시도하였다. 광범위한 문헌 조사를 통하여, 이제까지의 기업이나 기업 환경적 차원에서의 경험적 혹은 이론적 연구들을 비판하고, 전략적 제휴의 수명에 관한 연구가 기업이 속해있는 네트웍 차원에서 조망되어져야함을 역설하고 있다. 뿐만 아니라, 기존의 연구들과 네트웍 수준의 새로운 관점을 통합하여 전략적 제휴의 수명 연구에 관한 가설들을 제안한 이론적 틀을 제시한다. 전략적 제휴의 수명에 영향을 주는 요인들로는 기업의 네트웍 구조와 더불어서 기업 환경의 역동성, 기업이 속한 나라의 문화, 그리고, 전략적 제휴에 대한 경험 등이 발견되었다.

This study proposes a conceptual framework that can help to investigate strategic alliances. Based on the framework, this study identifies the factors that affect longevity of strategic alliances, highlighting the network structure in which a firm is embedded as an important variable, along with other environmental-level and firm-level variables such as environmental volatility, nationality, and previous experience with strategic alliances. In this study, the network structure of existing alliances in which a firm is embedded constitutes a form of social capital and is hypothesized to partially explain the longevity of a strategic alliance. In addition, the significance of other factors is appreciated.

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