호남문화의 정보화 및 열린교육을 위한 가상정보문화학부에 관한 연구

A Study of the Cyber Information Culture Academic Division for the informationalization of Honam Culture and Open Education

  • 김희수 (전남대학교 교육학과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 전산교육과) ;
  • 노봉남 (전남대학교 전산학과)
  • Kim, Hoi-Soo (Department of Education, Chonnam National University) ;
  • Park, Sun-Joo (Department of Computer Science Education, Kwangju National University of Education) ;
  • Noh, Bong-Nam (Department of Computer Science, Chonnam National University)
  • 발행 : 1999.08.30

초록

호남문화의 정체성과 문화발전을 확보하고 이를 세계화하며 동시에 경제적 가치를 창출하기 위해서는 호남문화를 정보화해야 한다. 본 연구에서는 호남문화 정보화의 사회 문화적 가치와 경제적 가치를 살펴보고 호남문화의 정보화 과정을 3단계로 부류하여 설정하였으며, 호남문화의 정보화를 담당할 인력 양성과 호남문화 교육 및 정보문화 교육을 실시하기 위한 방안을 제시하였다. 또한, 호남문화 정보화를 위한 가상 정보문화학부 설립에 관한 구성체제 및 교육과정을 제안하였다.

In order to acquire the identity and development of Honam Culture and globalize them and also to produce the economical value from them, the Honam Culture must be informationalized. This study investigates the social, cultural, and economical values of the informationalization of Honam Culture, and classifies the process of informationalization of Honam Culture into three steps. Furthermore this study suggests the policies to cultivate.

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