학교정보화를 위한 교장과 사서교사의 협력에 관한 연구

Principals and Teacher-Librarians Working Within an Information Literate School Community-Research from Korea

  • Han Yoon-Ok (Department of Library and Information Science, Kyonggi University)
  • 발행 : 1999.06.01

초록

이 연구는 학교장과 사서교사의 협력관계가 학교사회의 정보화에 미치는 영향을 알기 위하여 진행된 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 학교장의 학교도서관에 대한 이해, 사서교사에 대한 지원, 정보화에 대한 이해 등을 설문서를 통하여 조사하였으며, 같은 질문을 사서교사에게도 함으로서 학교장 자신이 생각하는 것과 사서교사들이 받아들이는 관점의 차이를 조사하였다. 선행연구들에 나타난 것과 같이 학교장의 이해와 협력은 학교사회의 정보화를 위하여 필수적인 것이나 조사 결과 우리나라 학교장의 정보화에 대한 이해 정도나 지원은 부족하였으며 또한 교장 자신들이 스스로 생각하는 것에도 미치지 못하고 있다는 것이 밝혀졌다.

The purpose of this study is to reveal how principals work with teacher-librarians to implement school library programs for information literate school community. According to the studies, the effective school library programs are implemented in schools where the principal takes a leadership role in creating the collaborative environment necessary for cooperative integrated school library programs. However this research on the role of the principal in supporting the information literate school community shows that teacher-librarians generally view principal support as critical to the success of the school information literate programs.

키워드

참고문헌

  1. Introduction to library science Choi, Sung jin
  2. Paper presented v.61 no.Sept. Leadership for collaboration: making vision work Henri, James;Hay, Lyn
  3. Paper presented at the School Libraries and Resource Centers workshop v.63 no.Sept. Understanding principal patronage: developing and piloting a quantitative instrument Henri, James;Hay, Lyn
  4. 1996 Korean education yearbook Korean Education Newspaper
  5. Statistics on libraries in Korea 1997 Korean Library Association
  6. The Canadian School Executive no.October The principal’s role in a successful library program La Rocque, L.;Oberg, D.
  7. In sustaining the vision: a selection of conference papers of the 24th IASL conference 17-21 July 1995 Principal support: what does it mean to teacher librarians? Oberg, Dianne
  8. Paper presented at the School Libraries and Resource Centers workshop v.63 no.Sept. Principal support : Research form Canada Oberg, Dianne