조선조 전기 지방간본의 연구

A Study on Local Publication in the Early $Chos\u{o}n$ Dynasty

  • 발행 : 1999.12.01

초록

조선조 전기 책판목록에 수록된 간본의 부존본을 조사하고 고증하여 제반 서지사항을 분석 검토하여 보았다. 조선조 전기 책판목록에 수록된 간본은 $\ulcorner$고사촬요$\lrcorner$ 책판목록에 989종과 $\ulcorner$영남책판기$\lrcorner$에서 중복되지 않는 25종을 합하면 모두 1014종이다. 이중 221종은 $\ulcorner$영남책판기$\lrcorner$, 57종은 $\ulcorner$동경잡기$\lrcorner$ 서적조 책판목록의 수록 간본과 각각 중복된다. 그러므로 책판목록에 수록된 간본은 이것을 합하면 모두 1292종이다. 조선조 전기 책판목록에 소재된 전존본은 $\ulcorner$고사촬요$\lrcorner$ 팔도정도 책판목록 117종이다. 이중 33종은 $\ulcorner$영남책판기$\lrcorner$, 10종은 $\ulcorner$동경잡기$\lrcorner$ 서적조의 책판목록에 수록된 간본과 각각 중복된다. 그러므로 책판목록에 수록된 간본의 전존본은 이것을 합하면 모두 160종이 된다. 이 전존본의 현황을 지방별로 살펴보면 강원도 5개 지방 10종, 경상도 17개 지방 55종 전라도 10개 지방 33종 충청도 4개 지방 4종 평안도 2개 지방 9종, 함경도 1개 지방 1종, 황해도 3개 지방 3종이다.

The purpose of this these is aiming at making an investigation on the existing local publications which were including woodblock catalogs in the early Choson Dynasty and analysing the bibliographical matters. The overall findings of this study can be summarized as follows : First of all, publications contained in the woodblock catalogs are composed of 1292 titles. With the exclusion of 278 titles duplicated in Yongnamch' aekp'an-gi(221 titles) and Tong-gyongjapki(57 titles), there are one thousand fourteen titles in the woodblock catalogs in Kosach' waryo(989 titles) and Yongnamch' aekp'an-gi (25 titles). Secondly, publications which are included in woodblock catalog and being handed down to the present are composed of 160 titles. Excepting 43 titles which are duplicated in the woodblock catalogs containing Yongnamch' aekp'an-gi(33 titles) and Tong-gyongjapki(10 titles), there exist 117 titles. Thirdly, looking at the publications handed down to the present on the basis of location, 10 titles were published in five areas in Kangwon-do, 45 titles in 17 regions in Kyonsang-do, 33 titles in 10 areas in Cholla-do, 4 titles in 4 different areas in Chungchong-do two different areas in Pyongan-do, 1 titles in one area in Hamgyong-do, the other titles in three regions in Hwanghae-do.

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