Posttraumatic Stress Disorder of Patients Referred to Psychiatry after Motor Vehicle Accidents

자동차사고 후 정신과로 의뢰된 환자의 외상후 스트레스장애

  • Yun, Kyu-Wol (Department of Psychiatry, College of Medicine, Ewha Womans University)
  • 연규월 (이화여자대학교 의과대학 정신과학교실)
  • Published : 1999.12.15

Abstract

Objective : This study was designed to evaluate the incidence and characteristics of posttraumatic stress disorder(PTSD) after motor vehicle accidents(MVA) in 44 consecutive MVA victims referred to psychiatry for the diagnosis, treatment and psychiatric assessment. Method : The diagnosis of posttraumatic stress disorder was made on the basis of DSM-IV criteria, and posttraumatic stress symptoms were assessed by the Clinician-Administered PTSD Scale(CAPS). Correlation between the extent of physical injury and the severity of PTSD symptoms using the Abbreviated Injury Scale(AIS) was analyzed and the frequency of psychiatric comorbidity of PTSD was invested. Result : Twenty-two(45.5%) MVA victims met DSM-IV criteria for PTSD, while thirteen(29.5%) showed a subsyndromal form of it. AIS scores significantly related with the development of posttraumatic stress symptoms(r=0.565, p=0.0001). PTSD group showed high percentages of each of the 17 symptoms(criterion B, C, D), while subsyndromal PTSD group showed relatively high percentages of criterion Band D. The most frequent symptom was 'distressing dreams' of criterion B in both group. A high percentages(56%) of the MVA-PTSD group also met the criteria for current major depression. Conclusions : These findings suggest that there is apparently a high likelihood of developing all or part of the PTSD syndrome after motor vehicle accidents. So it does appear that for those MVA victims who seek medical attention and eventually need psychiatric referral, diagnostic possibility of PTSD should be taken into account in treatment planning and early intervention.

본 연구는 자동차사고 이후 신체적 증상에 대한 치료를 받은 후 정신과적 진단 및 치료 또는 정신감정을 위해 정신과로 의뢰되었던 44명의 환자를 대상으로 자동차사고와 외상후 스트레스장애와의 관계를 평가하기 위한 것이다. 외상후 스트레스장애 진단은 외상후 스트레스장애 척도(CAPS)를 사용하여 DSM-IV 진단기준에 따라 분류하였고, 축소형 부상척도(AIS)를 사용하여 신체적 손상과 외상후 스트레스장애 증상과의 관계를 조사하고 외상후 스트레스장애와 Axis I 공존질환 유무에 대해 알아 보았다. 자동차 사고후 정신과에 의뢰된 대상자 44명중 20명(45.5%)이 외상후 스트레스장애로 진단되었고 13명(29.5%)이 아증후성 외상후 스트레스장애에 속하였다. 신체적 부상의 정도는 외상후 스트레스장애 증상을 예견하는 것으로 나타났다. 외상후 스트레스장애군은 외상후 스트레스장애 진단 기준 BCD 모든 증상에서 높은 비율을 나타냈고, 아증후성 외상후 스트레스장애군은 기준 B와 D 증상에서 비교적 높은 비율을 나타냈으며, 두 군 모두 기준 B 가운데 '사건에 대한 반복된 꿈' 항목의 비율이 가장 높았다. 외상후 스트레스장애군의 55%가 주요우울증을 동반하였다. 결론적으로 본연구의 결과는 외상후 스트레스장애가 자동차사고 이후 흔히 올 수 있는 정신장애임을 시사하고 있다. 따라서 자동차사고 후 신체적 손상에 대한 치료를 받고 마지막으로 정신과에 의뢰된 환자들에 대해서는 적어도 치료계획에서 외상후 스트레스장애라는 진단을 정규적으로 고려해야만 할 젓이고. 특히 취약성이 있는 환자들에 대해서는 조기 중재가 외상후 스트레스장애 증상을 예방할 수 있을 것이라고 생각된다.

Keywords