과학 교사들의 비유 사용 실태 및 인식 조사

A Study on Science Teachers' Practices and Perceptions of Using Analogies

  • 발행 : 1999.12.30

초록

서울 시내 22개 중학교에서 131명의 과학 교사를 대상으로 비유 사용 실태와 비유 사용에 대한 인식을 조사하였다. 대부분의 과학 교사들은 과학 수업에서 비유를 자주 사용하였고 비유의 효과에 대해서 매우 긍정적으로 인식하였다. 비유를 사용할 때에는 관련된 그림을 함께 제시하고, 비유 자체에 대하여 설명하고, 잘못 생각하기 쉬운 것도 언급해야 한다는 데 동의하였으며, 실제 수업 시간 중에 그렇게 한다고 응답하였다. 그러나 하나의 개념을 여러 개의 비유로 설명하거나 학생 스스로 비유를 만들도록 하는 것은 잘 이루어지지 않는 것으로 나타났다. 또한, 과학 수업에서 비유가 효과적으로 사용되기 위해서는 적절한 비유 자료와 체계적 비유 사용 수업 모형이 필요하다고 생각하였다. 한편, 석사 이상의 학위를 가진 교사 들이 비유 자체에 대해 더 많이 설명하였고, 비유 사용상 보완점과 비유 사용 전략의 필요성에 대해 더 긍정적으로 인식하였다. 과학 수업 및 학생 활동에 대하여 현대적 인식을 가진 교사들이 고전적 인식을 가진 교사들에 비하여 비유를 많이 효과적인 방식으로 사용하였다.

We examined how science teachers in middle schools practiced and perceived using analogies. A survey was administered to obtain 131 teachers' responses from 22 middle schools in Seoul. Most science teachers used analogies frequently in their instructions, and had positive attitudes toward the effect of analogies. They agreed that relevant figures should be presented with analogies, analogy itself should be explained to their students, and something to mislead the students' idea should be mentioned. They also responded that they practiced so in their instructions. However, it was revealed that they neither explained a concept with several analogies nor helped students to make self-generated analogies. Their idea was that proper analogy sources and instructional models were needed for using analogy effectively in science instruction. The teachers with above masters degree explained the analogy itself, and they perceived the needs for supplements and strategies in using analogy more affirmatively. The teachers possessing modern perceptions to science instructions and students' activities rather than classical ones used analogies more frequently and effectively.

키워드