Journal of the Korean Institute of Telematics and Electronics C (전자공학회논문지C)
- Volume 36C Issue 6
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- Pages.52-62
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- 1999
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- 1226-5853(pISSN)
On-line Motion Control of Avatar Using Hand Gesture Recognition
손 제스터 인식을 이용한 실시간 아바타 자세 제어
- Kim, Jong-Sung (MIT Team, Multimedia Dept., ETRI) ;
- Kim, Jung-Bae (Department of Electrical Engineering, KAIST) ;
- Song, Kyung-Joon (MIT Team, Multimedia Dept., ETRI) ;
- Min, Byung-Eui (MIT Team, Multimedia Dept., ETRI) ;
- Bien, Zeung-Nam (Department of Electrical Engineering, KAIST)
- 김종성 (ETRI 멀티미디어 硏究部 立體情報硏究팀) ;
- 김정배 (韓國科學技術院 電氣 및 電子工學科) ;
- 송경준 (ETRI 멀티미디어 硏究部 立體情報硏究팀) ;
- 민병의 (ETRI 멀티미디어 硏究部 立體情報硏究팀) ;
- 변증남 (韓國科學技術院 電氣 및 電子工學科)
- Published : 1999.06.01
Abstract
This paper presents a system which recognizes dynamic hand gestures on-line for controlling motion of numan avatar in virtual environment(VF). A dynamic hand gesture is a method of communication between a computer and a human being who uses gestures, especially both hands and fingers. A human avatar consists of 32 degree of freedom(DOF) for natural motion in VE and navigates by 8 pre-defined dynamic hand gestures. Inverse kinematics and dynamic kinematics are applied for real-time motion control of human avatar. In this paper, we apply a fuzzy min-max neural network and feature analysis method using fuzzy logic for on-line dynamic hand gesture recognition.
본 논문에서는 가상 환경에서 움직이는 인체 Avatar의 움직임을 인간의 가장 자연스러운 동작의 하나인 손 제스처를 이용하여 실시간으로 제어하는 인식 시스템의 구현에 관하여 상술한다. 동적 손 제스처는 컴퓨터와 제스처를 사용하는 사람과의 상호 연결 수단이다.가상공간 상에서의 자연스러운 움직임을 표현하기 위해 32개의 자유도(DOF)를 가진 인체 아바타를 구성하였으며, 정지, 전후좌우로 한 걸음 이동, 걷기, 달리기, 좌우로 회전, 뒤로 돌기, 물건 잡기의 동작 모드를 정의하여 가상공간 상의 인체 아바타는 미리 설정된 손 제스처에 따라 실시간에 따라 실시간으로 3차원공간상에서 움직일 수 있다. 실시간의 인체 아바타 이동에는 역 기구학과 기구학을 혼용하여 적용하였으며, 사이버 터치를 착용한 사용자의 손 제스처 인식에는 인공 신경망 이론과 퍼지 이론을 도입하여 실시간 인식이 가능하였다.
Keywords