다각형 정합 알고리듬을 이용한 affine 변환 움직임 보상

Motion Compensation by Affine Transform using Polygonal Matching Algorithm

  • Park, Hyo-Seok (Department of Electronics, Taegu Science College) ;
  • Hwang, Chan-Sik (School of Electronic Electrical Eng, Kyungpook National University)
  • 발행 : 1999.01.01

초록

초저속 동영상 부호화에서 블록화 현상을 해결하기 위해 affine 변환을 이용한 움직임 보상 방법이 제안되었고 움직임 추정에서 정밀한 움직임 추정하기 위해 육각형 정합 알고리듬이 제안되었다. Affine 변환에서 영상을 삼각형 조각들로 나눌 때 삼각형 형태와 물체가 불일치할수록 보상 영상의 예측 에러가 증가하고 일그러짐 현상이 나타난다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위해 영상의 윤곽 정보에 따라 다른 형태의 삼각형 조각들로 나누고, 또한 윤곽 정보가 복잡한 부분은 삼각형을 세분화하는 알고리듬을 제안한다. 제안한 방법에서 정밀한 움직밍 벡터를 추정할 때 이웃하는 삼각형 조각 형태 차이로 인하여 다각형 정합 알고리듬을 제안하고 H.263과 성능르 비교한다.

Motion compensation by affine transform has been proposed as a solution to the artifact problems in very low bit rate video coding and a HMA(Hexagoanl Matching Algorithm) has been proposed for refine motions estimation. When dividing images with an affine transform, as image objects do not necessarily conform to triangle patterns. In this paper we propose a method that first divides an image into triangular patches according to its edge information and then further divides the image into more detailed triangular patches where more complicated edge information occurs. We image propose a PMA(Polygona Matching Algorithm) for refine motion estimation because of the different triangle pattern types of neighboring blocks and its performance is compared with H.263.

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