A Study of Changes on the Visual Communication Design Education in Major Subjects

교육과목에 나타난 시각디자인 교육의 변화

  • Published : 1999.05.01

Abstract

Korea adopted a university education ,which it would have been many changes and innovations until modem developed university has its distinct feature. Design education is started just before release of korea and it has inclueded various majors in many changes until now. On the basis of 'Design', multi-media design has been happened and it shows the em of computer. With this change, the School Curriculum was tried many revisions and major subjects has had many changes reflecting the trend of the times. The Visual Communication Design Education is no exception to this. Especially the Visual Communication Design Education has a special quality that accept ail kinds of medium which can deliver on visual angle. Also it takes the problem that how to receive and teach new medium-Computer. The University education that original subject and new computer subject are mixed appropriately must be established promptly. We reside at the very point where past and present merge toward the future of computer graphic design.

우리나라에 대학교육이 시작되고 지금의 발전된 대학들의 모습이 있기까지는 많은 변화가 있었다. 디자인 교육도 해방직전부터 시작하여 지금에 이르기까지 많은 변화 속에 다양한 전공들이 생겨났다. '도안과'라는 전공으로 시작되어 지금은 컴퓨터 정보화 시대를 반영이라도 하듯 멀티미디어디자인 전공까지 탄생하기에 이르는 맡은 변화를 가져온 것이다. 이러한 변화와 더불어 고과과정도 개정을 거듭하게 되었고 그 속의 교육과목 또한 그 시대를 반영하면서 변화 되어왔다. 시각디자인 전공도 그 예외는 아니었다. 특히 시각디자인 전공은 시각에 전달하고자 하는 모든 매체의 수용을 해야하는 전공의 특성상 컴퓨터라는 새로운 매체를 어떻게 수용하여 가르칠 것이냐 하는 문제가 매우 중요시되고 있는 시점이다. 기존의 교육과목과 컴퓨터그래픽디자인 교육과목을 적절히 수용하여 활용하는 대학교육이 하루 빨리 정착되어야 하기 때문이다.

Keywords